Kotlář sestřelen

Píše se rok 1945 Německá armáda je skoro poražena . Jen na našem uzemí se stále bojuje. Spojenci mají jasnou nadvládu na nebi a takzvaní kotláři níčí jeden vlak zadruhým aniž by jim vtom luftwaffe bránila i když naděje umírá poslední !
V podvečer 20.Dubna 1945 se nad Pražskou čtvrtí Hostivař oběví kotlář . Železniční trat na Budějovice vade Hostivaří a u nádraží Hostivař se nachází nebezpečný německý obrněný vlak s protileteckým kanonem. Pilot 1./Lt Francis J. O´Connell 353. s Fighter Squadron se svím rychlím plnokrevníkem Mustangem P-51 je připraven zaútočit a rozstřílet němce na hadry. Těší se na další vítěztví na pivko s kámošema ,jak zapijí vítěztví. Vtom se znedadání oběví dva němečtí Mesouni od JG 27 není naco čekat hoši s orlem na ocase mají zkušenost. Ostřílení kozáci co se nezaleknou . Rychlí útok pak štěkot kulometu a jednomu německému stíhači se podaří získat vítězství. Splašený plnokrevník Mustang a O´Connell letí k zemi. Pivko asi dnes nebude !! Za ohlušujícící zvuku sirény začal stroj hořet a dopadl kousek od hospody U Posledního groše v Hostivaři.Pilot Francis J. O´Connell má štěstí .Stačí vyskočit a zachránit se . Lidé kněmu běží a pomáhají mu. Hasiči v pohotovosti hasí trosky mrtvého plnokrevníka v plamenech. Francis J. O´Connell je v šoku ,potlučený ,ale chvála bohu žije. Pochvilce přijíždí němci podle pamětníků to byly rakušané, kteří na válku již rezignovali a odvážejí pilota na pár dní do zajateckého tábora v Moosburgu (Stalag VII-A) v Jižním Bavorsku než skončí válka.Tento incident nad Hostivaří byl jeden s posledních sestřelů.Tento článek píši ,protože celý život žiji v Hostivaři kousek od místa dopadu letadla. Vždy mě tenhle příběh zajímal už proto ,že můj děda zažil útok kotláře a vždy o prázdninách mi rád otom s jiskřením v očích vyprávěl ostatně měl dobrého posluchače :-). Na závěr se sluší napsat jen díky Francisi J. O´Connelle. Díky všem pilotů a vojákům co neváhali bojovat proti zlu a položit i život .Umírali Abychom Žili . Nezapomenem kluci!
Zdroje:
Letecká badatelna
fotky:sbírka Pavel Jelínek a moje
Hospoda u Milionu :-)

Ps:Kdo byly HLOUBKAŘI (kotláři)
Hloubkaři je označení pro stíhací piloty, jejichž úkolem za druhé světové války bylo operovat v nízkých letových hladinách a útočit především na malé pozemní cíle (automobily, lokomotivy, trafostanice apod.) a narušovat tak týl nepřítele, jeho infrastrukturu, zásobování či znesnadňovat mu komunikaci. Mezi nejslavnější akce těchto pilotů patřily útoky na vlaky. Při zásahu parního kotle parní lokomotivy (odtud též lidový název „kotláři“) docházelo k těžkému poškození a tím ke znehybnění lokomotivy a jejímu dlouhodobému vyřazení z provozu. Tím způsobovali nepříteli problémy v železniční dopravě. Protože exploze parního kotle či unikající horká pára mohla zabít osádku lokomotivy, stříleli mnohdy hloubkaři první dávku před vlak a dávali tak posádce čas na zastavení a únik do bezpečné vzdálenosti. Hloubkové nálety skýtaly mnohá nebezpečí i pro samotné letce – snadno přehlédnutelné telegrafní či telefonní vedení, stromy nebo terénní vyvýšeniny, za které mohl letoun při rychlém letu v minimální výšce zachytit, a v neposlední řadě také „flak“ – protiletadlové dělostřelectvo.
Hloubkaři jsou v Česku ponejvíce spojováni s americkými letci na strojích P-51 Mustang, P-47 Thunderbolt a P-38 Lightning. Britská RAF používala k těmto účelům převážně letouny typu Hawker Typhoon (které svou robustností a nosností byly k podobné úloze více než vhodné), Hawker Tempest, de Havilland Mosquito nebo Supermarine Spitfire. U sovětského letectva hloubkové útoky prováděly ponejvíce letouny Iljušin Il-2 (Šturmovik). Českoslovenští piloti se hloubkových letů příliš neúčastnili. Mimo dobu působení u 2nd TAF a zejména červen 1944 se za hloubkové lety dají považovat nepříliš oblíbené operace označované jako Rhubarb, při nichž plnili i úkoly taktického průzkumu. Snad jediným českým „hloubkařem“ byl Jiří Maňák, ten však nepůsobil v některé z československých perutí, ale létal jako velitel britské 198. perutě., byl tak jedním z mála cizinců (a tří Čechoslováků), kterým Britové svěřili velení své perutě. Dne 28. srpna 1943 byl při letu nad Holandskem poblíž Knokke sestřelen a donucen k nouzovému přistání na hladinu moře (stal se tak jedním z pouhých tří lidí na světě, kteří přežili nouzové přistání s Typhoonem na mořskou hladinu).
zdroj: wikipedia

Fotografie

Kotlář sestřelen
Kotlář sestřelen
Kotlář sestřelen
Kotlář sestřelen
Kotlář sestřelen
Kotlář sestřelen
18 hlasů
18 hlasů
zobrazeno:
2403x,
komentářů:
9,
nálezce:
neznámý
vyfotografováno:
23. března 2009,
vloženo:
17. ledna 2021

Komentáře

Místo znám i událost, nedaleko pracuji.
Díky za připomenutí ;-)

:-)

O´Connella odvezli po několika dnech s několika dalšími sestřelenými letci do zajateckého tábora v Moosburgu (Stalag VII-A) v Jižním Bavorsku, kde ho po dalších několika dnech osvobodila americká armáda. Podrobný článek o celé události i o pilotovi vyšel v Detektor Revue č. 6/2019.

http://sla-most.cz/kontakty/
Zde je snad možné získat další užitečné informace. ;-)

Pěkný a zajímavý povídání,i dobový fotky. Druhá válka nám byla ve školním dějepise okleštěná jen na východní frontu a osvobození Prahy. I tady nám jaksi zapomněli prozradit velkou zásluhu Vlasovců.Západní frontu a operace spojenců jsme se doučovali až po převratu. Obzvláště vylodění v Normandii a válka v tichomoří byla pro tehdejší školství tabu.Snad proto tyhle události vždy zajímaly.Proto dík za tyhle fragmenty vyprávění a starý fotky. Možná snad pro ty co tyhle věci moc neznají by chtělo vysvětlit co nebo kdo byli "kotláři". Snad už počasí zmoudří a bude to na hledáčku.Se zbíječkou se po poli chodí blbě. Za mě dávám za příběh a fotky👍👍👍

Kalich:
Dík za odpověď.Dějiny jsou zajímavý,ale vždycky trošku přikrašlený ve prospěch toho kdo je vypráví.Zářivý příklad jak píšeš o rudý armádě a amících. S tím my nic neuděláme. A ještě mám jednu prosbu.Jsem sice už starej dědek ( roč.1963) ale ještě ne tak starej aby se mi muselo vykat. Proto tě zdravím ať to padá kolego.⛏️⛏️⛏️

Kalich:
Perfektní vysvětlení líp bych to nenapsal. :-)

Kalich, nechci se v žádném případě zastávat Němců , to chraň bůh, ale babička mě vyprávěla, že když k nim na dědinu přijeli Němci, tak ubytovací důstojník obcházel domy , pozdravil, představil se a požádal o ubytování a proviant který zaplatil. Když uviděl že jsou tam děti(moje maminka) tak odešel do auta a donesl čokoládu, sušený mlíko a homoli cukru(tu si ještě pamatuji já , že ji babička měla na polici ve spíži).
No a když přijeli osvoboditelé z ruska, tak kolem cest vyvrácený stromy, bez ptaní vystříleli zvířectvo, vybrali zásoby ze sklepa a později až jsem byl větší tak práskla , že znásilňovali holky.
Tak proto je nikdy neměla ráda.. Jasně , holokaust a ostatní je věcí druhou... :-

JJ , chování jsem měl na mysli, v ostatním jsme za jedno..

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru