tak to je gůt, to mohu
Zřícená letadla ze sudet, okolí Schatzlar
Zřícená letadla: 5. června 1928 Blériot Spad S.66 24. března 1941 Ju-52
Zdravím ,
sníh stále přibývá.
Tak zas něco z historie mého rodiště
Schatzlar.
foto 1:
Vzdušný prostor nad Krkonošemi a podhůřím využívala ve 20. a30. letech 20.století francouzská letecká společnost CIDNA (Compagnie Internationale de
Navigation Aérienne), která na pravidelných linkách mimo jiné provozovala
letecké spojení mezi Prahou a Varšavou.
V dopoledních hodinách v úterý 5. června 1928 narušil poklidně plynoucí den
obyvatel příhraniční obce Královec podivný zvuk, ozývající se z okolí
Špičáku,
vrcholu Vraních hor. Jak se záhy ukázalo, jednalo se o vynechávající motor
letounu Blériot Spad S.66 společnosti CIDNA. Pilot se pokoušel nouzově
přistát.
Ve
výšce přibližně 50 m vysadil motor úplně a letoun se zřítil k zemi na
podmáčenou
louku nedaleko Lienertova hostince blízko celnice. Pilot František Lehký z
Prahy
havárii přežil, jeho kolega, Franz Przybilski z Varšavy, létající na této
lince
teprve několik měsíců, zemřel. Zraněný pilot byl za asistence žacléřského
lékaře Richarda Schwertasska převezen do nemocnice v Žacléři. Informace o
nehodě
letounu způsobila v širokém okolí obrovský rozruch a na místo proudily davy
zvědavců. Trosky letounu byly obehnány páskou a střežil je přivolaný
strážník.
Poštovní zásilky, které letoun přepravoval, byly okamžitě předány dále. Hned
druhý den se do Královce dostavili zástupci letecké společnosti. Ostatky F.
Przybilského byly 7. června za zvuku kostelních zvonů převezeny na královecké
nádraží a vlakem přepraveny do Varšavy.
Pilot František Lehký, narozený 13. října 1901 v Lukavicích u Ústí nad
Orlicí,
se z nehody zotavil. Byl jedním ze tří v roce 1926 vybraných československých
pilotů pracujících pro Air France. V roce 1936 získal ocenění za milion
odlétaných kilometrů. Zahynul 24. prosince 1937 při letecké havárii v
Kašperských Horách.
Často se tato nehoda zaměňuje s
nehodou ze dne 30.října 1922 Pavla Argejeva v okolí Bernartic u Trutnova na stroji F-AEBK je
Bleriot-Spad S.46. Šlo tuším také o poštovní let, oba členové osádky
zahynuli, pilotem byl třetí nejúspěšnější ruský Stíhací eso Pavel V. Argejev z WW1
s 15. se střeli, (přesné datum a informace se značně rozcházejí.Pokud ví někdo k tomuto více,prosím ať mě kontaktuje).
foto2,3,4:
Namále měly samoty na Weiseltu i 24. března 1941, kdy nad
Žacléřem v
prudké sněhové vánici přelétávalo od SSV voj 12 vojenských transportních letadel
typu Ju-52 - populárních "Tante Ju" z vlnitého plechu - známých i z
nejtragičtější krkonošské letecké havárie na Obřím hřebeni. Palubní přístroje
ukazovaly 17 hodin a povážlivě malou výšku letu. Dezorientovaní piloti tří
strojů byli prudkým poryvem bouře donuceni "nouzově přistát" v těsné
blízkosti
chalup pod Rýchorským hřebenem. V zasněženém lese zanechaly havarované
stroje
hrozivé průseky polámaných stromů. Jedno letadlo po nárazu vybuchlo a čtyři
muži
posádky se smrtelně zranili.
Dva vojáci, kteří zde pobývali na dovolené Walter Sturm, a Alfred Raabe
byli první na místě nehody a pomohli k záchraně ostatních posádek.
Zdraví
schatzlar.
Zdroj :
kniha Schatzlar
Eine sudetendeutsche Stadt im böhmischen R iesengebirge und die
Bezirksgemeinden
Ein Heimatbuch mit Einzelbeiträgen
Bearbeitet und herausgegeben von
Karl Prätorius und Hellmut Weber
Marburg/Lahn 1993
Časopis Krkonoše - Jizerské hory 2003,2009
Komentáře
pekný článok
Zajímavý článek
Zajímavé.Pátral jsi tam?
Přidat příspěvek
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.