umění krásy na mincích

... nechci slyšet, že je nějaká mince "hnusná"!

Některé diskuze na lovcích jsou velice podnětné. Tak třeba včera někdo umístil na stránky komunistický 50tník a zvedla se debata jako uragán. A jedna dívka tuto minci označila za hnusnou. Dívka promine, ale je to nesmysl. Výtvarné vyjádření minci je samozřejmě odrazem umění dané doby a také poplatné momentálně šířenému filosofickému a poltickému směru. Umberto Eco vyjádřil ve svých dějinách krásy myšlenku, že kdyby nebylo věcí ošklivých, tak by nebylo věcí krásných. Navíc pojem ošklivost, je de facto až vynálezem středověkého křesťanství. Antika tento výraz neznala. Její ideál krásy byl v harmonii a souměrnosti. Co bylo souměrné, bylo krásné. Žena souměrná, žena krásná, dobrá. Satyr, faun, nesouměrný, zlý. Jejich myšlení se tedy odrazilo i v mincích. Antická filosofie vychází z člověka a proto se zobrazoval na mincích. Se středověkem přijde změna a tu opět vidíme na platidlech. Románský sloh probíhá v době raného křesťanství a návrhy mincí tedy dělají jediní vzdělaní lidé, církevní duchovní. Proto jsou na denárech kaplice a trestající ruce boží. Následuje gotika, sloh plný symbolů. A zde se zastavím. Delší dobu mě v hlavě ležel pražský groš. Pořád mě něco připomínal. A večer po výše zmíněné debatě mě to došlo. Je to symbol ROZETY! Rozeta je vrchní pohled na květ růže, v architektuře kruhové gotické okno. (obrázek 1.) Střed kruhu bůh, král, a vnější kružnice symboly životního cyklu, nekonečna, návratu. Ve středu groše koruna-král. První kružnice jméno, po každé jiné-životní cyklus, třetí kruh tituly, symbol moci ochrana prvních dvou kružnic. Středověk je prostě plný symbolů. A to se odrazilo na mincích. Groš-rozeta-okno-vyjádření světa-města. Královská koruna obehnána hradbou králova jména jako ochrana atd. Pak renesance, manýrismus , barokní mince plné paruk, kudrlinek, jemných tónů, klasicismus na mincích Františka I., kde jsou věci reálné, a dál a dál až k zmíněnému komunistickému 50tníku. Byla to doba pod vlivem sovětů a ti dokonce rozhodovali o nominálu mince. Tříkoruna je jejich vynález, zrušila se až s turnikety pražského metra, který byl na dvoukoruny. Jsou to mince plné práce, kladiv, strojů, továren, srpů a žní. Na bankovkách husitský Tábor jako symbol husitského hnutí a tak dál a dál a dál. Vše má nějaký důvod, smysl a svoji osobitou krásu. Proto bych byl nerad aby se někdo vyjadřoval o mincích jako o hnusných věcech. Mince jsou mince. A jsou krásné a podnětné. Proto je sbíráme a zabýváme se jimi. Tak a to je vše.
středověká rozeta , podobnost s pražským grošem
středověká rozeta , podobnost s pražským grošem
antické ideály krásy
antické ideály krásy
trestající ruka boží a kříž
trestající ruka boží a kříž
symboly středověku, rozeta na groši
symboly středověku, rozeta na groši
baroko na paruce Karla VI. (vlastní nález!)
baroko na paruce Karla VI. (vlastní nález!)
bankovka kryta prací lidu
bankovka kryta prací lidu
9 hlasů
9 hlasů

Komentáře

Nevím, jak dalece s pražským grošem souvisí onen geometrický prvek ale fakt je ten, že pražský groš je „obšlehnutý“ tourský groš, tedy francouzský groš Ludvíka IX.

Jinak dobrý čtení.

to máš pravdu. Ale podle mě je to rozeta. Aby mě tady nějaký vystudovaný teoretik historie umění neroztrhal! :) A stejně je to rozeta. :-)

Je nepopíratelným faktem, že žádné umělecké dílo nemá tolik kopií, jako návrh mince. :-D :-D :-D

Jo pěkné čtení,za kilo sem se válel od pátku do neděle na dvou zábavách,no a to sem ani nenavštívil rodný dům,svého času.To sem měl eště játra jako marcipán a kilo kilem bylo. :-D

já tu rozetu nevidím :-)
chybí mi tam ten střed, z kterýho by to muselo vycházet
a rozčleňovat ty šnůry perlovců do nějakej pravidelnejch počtů ;-)
aspoň myslím...

Ano, pražský groš je pro mne osobně také ta nejkrásnější mince, nicméně podobnost s rozetou bude čistě náhodná, rozeta ze své podstaty růžice vychází "z jednoho bodu" a postupně se rozvíjí, osobně bych ji přirovnal ke stylizovanému postupnému rozvíjení květů. Na pražském groši samozřejmě jde o oku lahodící soustředné kružnice a z toho tedy ona podobnost, je to asi stejné jako hledat podobnost mezi zátkou od piva a kolem od traktoru. Nicméně tvoje představivost se mi líbí :-)

Znám geometrické parametry rozety, i její předkřesťanskou mystiku, myšlenku 7 dní atd. ale napadlo mě , že tvůrce toho tourského groše, se prostě tím oknem nechal inspirovat. Na 95 % máš pravdu. Ale nebyl to právě Strinberg, který dokázal, že vyfukováním koře do lavoru s vodou zlato nevzniká? :-) :-) :-)

:-)

Ať rozeta nebo ne, napsals to hezky. A ať si říká kdo chce co chce, sockačka Kučové je nádherná mince. Hlavně se lvem bez klece... 8-)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru