Hergot, to je počtěníčko!!! Palce máš jasnej
Tak přesně tyhle tunely, co jsou nafocený (viz foto " Výroba trupů") jsme našli taky. Za dva týdny jedem kopnout právě jednu takovouhle chodbičku, tak snad se dostaneme opět hlouběji a dále
Asi se přijedu za váma podívat
Podzemní továrna Diana
Na Moravě se také montovaly Messerschmitty.
Zdravím příznivce naší historie a především válečných let 2.svět.války.Něco o podzemní továrně Diana.Proč právě název Diana?Dneskas odstupem času těžko říci,v dávné minulosti byla Diana-bohyně měsíce,dcera Diova,nebo bohyně lovu.Už od roku 1943 byl cíleně ničen německý letecký průmysl.Byla zničena Messerschmittova továrna v Augsburgu kde se vyráběli proslulé stroje,stíhačky Messerschmitt Bf 109.Proto německá říše hledala náhradní,bezpečné provozovny pro výrobu těchto strojů.Los padl i na lokalitu,kde se v té době už několik let budovala nová železniční trať mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem.V té době byly na jedněm z úseků dobudovány tři železniční tunely.Právě do těchto tunelů byla přemístěna výroba Me 109.V každém tunelu se prováděla jiná pracovní činnost.Tunely byly rozděleny na A,B,C.V tunelu A,neboli 1,či Werk 1 se vyráběly trupy letadel, tunel B neboli 2,či Werk 2 měl sloužit k výrobě hydrauliky a dalších jemných součástek.A nakonec v tunelu C,neboli 3,či Werk3 se vyráběla křídla.Byly zde také solné lázně k namáčení duralového plechu a nýtů pro jejich zpracování.Tunely byly rozděleny na dvě podlaží a z obou stran zazděny,kromě vrat kterými se dopravoval materiál.Součástí tunelů byla i úzkokolejná drážka o rozchodu 760mm,která sloužila k dopravě materiálu a odvozu již hotových dílů letadel.Na podzim v roce 1944 se zde vyrábělo 8-10 kompletních letadel,potom výroba klesala,když se začaly projevovat zásobovací potíže.Konec továrny Diana nastal v březnu 1945 kdy zde byly vyrobeny poslední letouny.Na budování továrny Diana a na následné válečné výrobě se podíleli totálně nasazení muži i ženy mnoha národností a ne všichni měly to štěstí vrátit se do své vlasti.Za celou druhou světovou válku bylo vyrobeno118 000 letadel,další tisíce získali Němci v obsazených zemích.116 000 strojů bylo během války zničeno.
Komentáře
Pěkné snímky a článeček.
Hmm - doost dobrý
Pěkný článek jen malá technická otázka: je správné označení Me 109 ? Nemělo tam být Bf 109 ?
to loner:Avia S-99 – Jedná se o letouny smontované v Československu po skončení 2.světové války z nalezených komponent. Jednalo se o dva letouny Bf 109 G-12 a cca 2 desítky strojů verzí G-10 a K-4. K pohonu byl využit motor DB 605. Původní označení bylo Avia C-10, jenž se později změnilo na Avia S-99.
Avia S-199 – Po vyhoření skladiště motorů DB 605, bylo nutno přestavět Avii S-99 pro použití motoru Jumo 211, který byl původně používán u letounů He 111. Hlavní nevýhodou byl vysoký kroutící moment. Bylo vyrobeno 511 kusů Avia S-199 (25 kusů bylo předáno Izraelskému vojenskému letectvu) a několik cvičných dvojmístných CS-199.
zdroj: wikipedie
Pěkný článek.
Mas palec znam to tam, neni to nahodou Řikonin jezdily jsme tam na potlachy jako trempove do udoli smrti a takovych tunelu tam bylo spousty\ i s mohylou. Kolikrat jsme spali na hrobech padlych zajatcu ale nevim to naprosto jiste uz je to 40 let
Bf je správné označení a vyráběl se už v letech 1935... Později byl nahrazen Focke-Wulf Fw 190kou a pak teprve přišly na konci roku 44 první letky vybavené ME - 262. Ikdyž se 262 vyráběly od roku 41, díky problémům s chodem motorů byly stále v provozu osvědčené Bf 109ky a i FW190ky. Někde se ale označují 109ky i jako ME 109 a bere se to také jako správné označení...
pasnau-zcela vyčerpávající, Dj-Bf109 nebyl nahrazen Fw190, oba se vyráběly paralelně a každý měl svoje + a -...řekl bych, že nejrozšířenější verze Bf109 byly G-Gustav a E-Emil... Že se Bf109 vyráběly v létech 1935-ano jako tzv kurýrní letadla-šlo o vývoj a tzv Versailská dohoda neumožňovala Německu zbrojit.Asi tak.A 262 se seriově nevyráběly od roku 1941 ani náhodou.
Joo úplně jsem zapoměl pochválit Durana a dát mu paleček....
Me 262 - 18.4.1941 první let s pístovým motorem Jumo 210
18.7.1942 první let s proudovým motorem
Do služby byl zařazen 30.6.1943. Proudový motor BMW 003 byl vyměnen za JUMO 004
pasnau-jojo a drtivá většina byla osazena motory JUMO...
Pěkný článek
Pěkný článnek o továrně, i o technice. Palec nahoru a díky, jen tak dál
mě se to líbí.
Super článek.
Zajímavý moc
Krásně jsem si početl i komentáře. Někteří lovci mě příjemně překvapují. No a "FÓN" Duran má za to palec.
Krásné poctěni, máme pár metrů od tunelů chatu.
Přidat příspěvek
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.