Letecká nehoda u Boršova nad Vltavou

Nehoda dvou letadel P-51D a P-51K

Dne 17.4.1945 zaútočili piloti Cpt. Raymond F. Reuter a 1st Lt. William R. Preddy FS 503, FG 339 na letiště v Klatovech a Eisendorfu. Poté ve svých stíhacích letounech P-51 Mustang pronásledovali dvě německé proudové stíhačky Messerschmitt Me-262, které je přivedly až nad letiště v Plané. Pozemní protiletadlová palba z letiště a okolí byla bohužel přesná, letoun R.F.Reutera (P-51D SN 44-72485 D7-J) byl zasažen, začal hořet a o chvíli později dopadl na zem, nedaleko Boršova. Pilot byl na místě mrtev. Bylo mu 28 let, do konce války zbývaly tři týdny. Po válce příbuzní pilota navštívili místo dopadu. Ostatky byly exhunovány a pohřbeny na americkém válečném hřbitově V Lorraine, St. Avold va Francii.

Stroj W.R.Preddyho (P-51K SN 44-11623 D7-A) byl palbou nad letištěm také vážně poškozen. Pilot doletěl nad Zlatou Korunu, provedl zatáčku a rozhodl se pro nouzové přistání na louce mezi Štěkří a Zálužím. Při přistání bez podvozku však narazil do stromu. Vážně zraněnému pilotovi němečtí vojáci odmítli poskytnout pomoc. Místní občan Jan Smejkal pilota na žebřiňáku odvezl do českobudějovické nemocnice, kde však pilot 18.4.1945 zemřel. Bylo mu 20 let, měl započteno  1 vzdušné vítězství a jedno pravděpodobné. Památník W.R.Preddymu se nachází 100m SZ od obce Záluží. Ostatky byly po válce pohřbeny v Lorraine, St.Avold ve Francii, vedle ostatků jeho bratra George E. Preddyho, leteckého esa s 27 vítězstvími. padlého 25.12.1944 u Liege v Belgii.

 

Cpt. Raymond F. Reuter
Cpt. Raymond F. Reuter
W.R.Preddy
W.R.Preddy
W.R.Predd
W.R.Predd
pomník W.R.Preddyho
pomník W.R.Preddyho
4 hlasy
4 hlasy

Komentáře

Tomu se říká vojenská neukázněnnost. Takový byl i náš stíhač František Josef. Mimochodem , pasnau, vím že trpíš na P 51, ale na jiných typech letounů byly zaznamenány daleko větší hrdinské výkony, asi i proto, že nebyly americké.... :-D

Mustang max. 703 km/h ve výšce 7620 m.
Schwalbe max. 870 km/h ve výšce 5 400 m.

Piloti nebyli na Schwalbiny zvyklí, potýkali se zpočátku s vyšším přetížení při plné rychlosti při výkrutech. Byla sice rychlá, ale neuměli to umánévrovat oproti snáž manipulovatelným Mustangům...

Schwalbiny stejnak jejich rychlos při manévrech stahovali na rychlost Mustangů, aby se jim líp manévrovalo. Při maximálce nebyli schopní Schwalbe dohonit, to bylo jasný :-D

to loner: Me 262 má max. rychlost 870 km/h v 5 400 m a P-51 703 km/h ve výšce 7620 m. Myslet si to mohli. Můj názor je, že chtěli sestřel letadla jakým bylo Me 262.Možná by pak byli před ostatními chlapáci. :-D Pokud by se piloti Me rozhodli k boji, tak by američani s P-51 jistě šanci měli.

Samosebou P-51 šanci měly a taky spoustu "Vlaštovek" sestřelily (teda samosebou ne samy, piloti se potřebnou techniku letu dost rychle naučili). Dokonce jich bylo tolik, že s něma němci do soubojů nakonec nechodili... :-)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru