A odstavce sežral web...
Historie Škodovky v nálezech.
Něco o mém chlebodárci v běhu času.
Původně jsem tento příspěvek zamýšlel jako článek ale tady je jednodušší vkládání a tak lenost zvítězila,,, Letos je to 110 let od prvního vyrobeného automobilu Laurin a Klement "Voiturette A". Pár let předtím vyráběla továrna kola a motocykly ale v roku 1905 se zařadila mezi ne bezvýznamné výrobce aut. Už před WW I dosáhl L a K světový rychlostní rekord v příslušné kategorii čtyřválců výkonem 118,73 km/h. Počas Velké války dokázali LaK vyreklamovat své zaměstnance z fronty a jak se zdá zasadil se i o pomoc obyvatelstvu města. Žetony firmy zřejmě fungovaly jako nouzové oběživo v období nedostatku drobných.Tyto účelové známky razila firma I.B.Pichla v Praze (stejně jako třeba některé psí známky) a něco víc o nich z mé korespondence s p. Nachtmanem z Škoda auto a.s.:Platidla byla poprvé publikovaná v drobných pracích ing. Dobrého v roce 1932, definitivně byla katalogizovaná v katalogu DOBRÝ, Josef: Soupis nouzových peněz vydaných na území Československé republiky v l. 1914-1923, NČČs 13-14, 1938, s. 97-142, tabule XVII-XXIV pod společným číslem 224. Jedná se o tři nominály. Ing. Dobrý je řadí do kategorie „D“ čili „Platidla jednotlivých soukromých podnikatelů jako konzumů, živnostníků atd. z l. 1914 až 1918. ...“a uvádí u nich vročení (1916?). Nic víc, ani že jejich ražbu provedla pražská ražebna I. P. Pichl. Z doby první světové války je známa i na území ČR řada nouzových platidel, která zastupovala v peněžním oběhu chybějící hlavně drobné mince. Ty byly zčásti staženy státem (bronz a nikl byly strategické suroviny), zčásti i obyvatelstvem, pročež váznul drobný obchod. Nouzovými platidly té doby byly především papírové poukázky, kovových nebo jiných nepapírových (sklo) nouzovek z té doby je poskrovnu. Z „nouzového“ materiálu (Fe a Zn), z něhož jsou platidla L & K vyražena, a který je charakteristický pro válečné ražby mincí první i druhé světové války, lze usuzovat, že Dobrého datace výroby těchto platidel do období první světové války je správná. Ovšem nominální hodnota 4 (haléře) v rakousko-uherské měnové soustavě korunové měny (od. r. 1892) neexistovala. To by pak ukazovalo na jiné užití těchto předmětů, a to jako účelové známky. Možná firma zavedla za první světové války nějakou buď firemní nebo i veřejnou válečnou kuchyni, kde se za dotované ceny mohli buď zaměstnanci nebo potřební lidé v době nedostatku potravin najíst. Tak to fungovalo v řadě měst. Známky se prodávaly za minimální cenu i poté, co cena potravin strmě vzrostla. Tak to bylo např. v Plzni. Do roku 1915 byla např. cena polévky v Obecní kuchyni právě 4 haléře. Druhé dva nominály emise L & K zase spíše ukazují na nouzová platidla, lokálně suplující funkci chybějících vládních deseti a dvaceti haléřů. Po válce v období recese byla firma LaK donucena k fůzi s plzeňskou Škodovkou. Mimochodem možná nevíte že až do roku 1938 měli škodovky volant vpravo. Až protektorátní výroba pro německé potřeby volant přestěhovala a tak to už zůstalo. Za WW II se vyráběly obrněné auta,munice i součásti letadel. Od 1942 zase osobní auta. Po válce paradoxně znárodnění škodovku zachránilo,protože po bombardování zůstala v troskách. Za totáče se národnímu podniku vedlo podle toho co soudruh dovolil. Nechyběli nápady,ani potenciál ale možnosti byly omezené schvalovacím procesem... Nová historie se začala psát po začlenění do koncernu VW v roce1991 a začal růst završený loni vyrobeným a prodaným milionem aut naší značky. Protože se fabrika od svých počátků nesmazatelně zapsal do historie regionu najdou se i detektorem střípky jejích osudů. A ty vám zde předkládám... Harymar. zdroje: http://www.i-magazin.cz/view.php?cisloclanku=2006050047 archiv autora... :-)
Komentáře
Pěkne to maš
Taky můj chlrbodárce.
Nádhera jsem fanda Škodovek pěkné
pěkně zpracované, super
Škoda knofl vidím poprvé.
U starýho Škody v Pilsenu jsem se vyučil.
ToHarymar, v sobotu to přesunu na hlavní. Takového článku je škoda aby zapadnul :) Odstavce dodělám :)
Díky kluci za komenty a taky náčelníkovi za ochotu...
Dobře jsi to zmapoval.U jednoho zběratale jsem viděl zbírku Škodováckých odznaků.Tyhle známky tam měl taky.A pořádně si jich považoval.Ono jakékoliv známky a nouzovky se velmi málo dochovaly.
Pěkný příspěvěk
Přidat příspěvek
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.