Vraky letadel z Druhé světové války - prázdninové čtení pro všechny hledače s detektory kovů

Kategorie: Roky válečné a revoluční

Vraky letadel z Druhé světové války


V První světové válce se letadla používala nejvíce k průzkumným letům. Jen málo kdy mezi nimi docházelo k nějaké šarvátce s použitím ručních kulometů, tedy alespoň z počátku. Zato za Druhé světové války, byly hlavní funkcí letadel letecké bitvy a bombardování. V důslednku toho, jsou tečkami zaznamenány pády letadel po celé Evropě, stejně jako v Asii a Pacifiku. Angličtí archeologové odhadují, že více než deset tisíc letadel spojeneckých i nacistických, dopadlo jen na území Velké Británie.

Nejvíce nálezů je hlášeno od amatérských hledačů s detektory kovů. Jen v málo případech jsou výzkumi prováděny státními institucemi či humanitárními organizacemi.

Zde je ukázka několika příběhů z poslední doby:

 

Hawker-Hurricane


Letoun: Hawker Hurricane
národnost pilota: Velká Británie
místo havárie: Ulice Backigham Palace, Londýn
příčina nehody: 15.září 1940, během války o Británii, uviděl pilot Royal Air Force Ray Holmes německé letadlo mířící přímo na Backighamský palác. Přes to, že mu již nezbyla žádná munice, rozhold se zasáhnout. Naletěl svým Hurricánem přímo proti německému letadlu. Odřízl mu ocesní kormidlo, čímž se stalo neovladatelným. Ray se stihl katapultovat a v pořádku s padákem dopadl na zem. Jeho letadlo však takové štěstí nemělo. Zřítilo ve 350ti kilometrové rychlosti
nález: po třináctiletém usilí se podařilo amatéskému hledači s detektorem kovů Christopheru Bennettovi odkrýt letadlo, které bylo zaraženo ve vodovodního potrubí v ulici Bakingam Palace.


Letoun: Supermarine Spitfire Mk IIA

národnost pilota: Kanada
místo havárie: County Durham, severovýchodní Anglie
příčina nehody: 27.března 1942 rádio Haroldovi Johnovi Appelovi v jeho Spitfiru nefungovalo. Když se za snížené viditelnosti vracel z obhídky přístavu odpojil se od formace a spadl do močálu
nález: členům amatérké organizace zvané „Archeologie a vyšetřování havarií letadel“ se podařilo letadlo vykopat až v březnu 2008. Našli jen zbytky panelu kokpitu, radio, pilotovo sedadlo, křídla a zbytky trupu.

Focke Wulf FW190

Letoun: Focke-Wulf FW 190
národnost pilota: Německo
místo havárie: Nynice, severozápad České republiky
příčina nehody: 8. května 1945 německo kapitulovalo. Německé jednotky nedaleko Prahy byly obklíčeny sověty z východu a američany ze západu. FW 190 byl sestřelen během střetu s americkými letadly. Očití svědkové říkají, že jej sestřelili američané
nález: v roce 2010 čeští archeologové potvrdili, že se vykopávek účastnili také amatéři s detektory kovů. Tým našel jen několik plátů, část motoru a sklo ze zaměřovače. Tyto vykopávky dokazují, že se pilot ani nepokusil o nouzové přistání.

Messerschmitt ME109

Letoun: Messerschmitt ME 109
národnost pilota: Maďarsko
místo havárie: Abony, jihovýchodní část Budapešti, Maďarsko
příčina nehody: kapitán Královského maďarského letectva (známí jako Pumas) byl sestřelen ruskou protiletadlovou artilérií. Pokoušel se sice o nouzové přistání, ale bezvýsledně
nález: v roce 2005 maďarští archeologové používali při zaměření letadla geofyzikální povrchovou techniku. Mezi nalezenými artefakty byla část přední vrtule, blok motoru, velký kus jednoho z křídel a místo uložení munice

B-24

Letoun: B-24 Bomber
národnost pilota: Spojené státy
místo havárie: Arunachal Pradesh, stát v severovýchodní Indii
příčína havárie: od roku 1942 do roku 1945 převáželi američané přes himalajský průsmyk zvaný „Hump“ zásoby pro čínské jednotky. Dne 25. ledna 1944 se osmičelná skupna bombardéru B-24 zvaného „Horko jako v pekle“ nevrátila zpěz z Číny
nílez:v roce 2006 jej objevil americký obchodník. Nalezl křídlo, motor, řídící panel a část kokpitu. Místí archeologický institut plánuje vykopání letadla v roce 2011 a navrácení veškerých lidských ostatlku zpět do Spojených států.

 

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Když tam se dají předpokládat velké kovové úlomky a to by mě asi nebralo jako hledat drobnosti. ;-) :-)

Pěkný článek. Jen bych dodal že přesný název pro B24 je Consolidated B-24 Liberator. S tímto letadlem létala u Coastal command naše 311 peruť. A jeden Liberátor také v roce 1944 přistál nouzově na letišti v Chebu.
http://www.letistecheb.cz/historie.html

Jeden Liberator také spadl u obce Čemíny u Města Touškova na severním Plzensku po zásahu německé protivzdušné obrany Plzně,na kterou pořádali spojenecké svazy kobercové bombardování jejimž cílem byla hlavně škodovka a železniční uzel směr Praha

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru