Úvozové cesty – stará nebo novější?

Kategorie: Návody a časopis Lovci Historie

Posledně jsme započali téma starých cest, o jejich vlivu na krajinu a vůbec celkově pohled na historii a vnímání okolního prostředí nejen při toulkách s detektorem. Dnes budeme pokračovat tématicky snad i tentokráte zajímavým námětem – starými úvozovými cestami.

Hned zpočátku bych rád uvedl, že tématika starých cest je jaksi komplexní záležitostí, která spojuje jednotlivé aspekty bádání nebo snad lépe: Bažení po hledání historie. Není to jen o tom někam přijít, propípat místo, vykopat, odejít a zapomenout. Mnohem větší zisk, převedeme-li to do této roviny, je samotné hledání, pátrání, studium místa. Jsou to postupem času získávané znalosti terénu, map, okolního prostředí, kulturní historie a jejího vývoje v dané lokalitě. Znalosti teoretické spojené s praktickými zkušenostmi získané samotným průzkumem či prospekcí umožňují přesnější pohled a poskytují větší šanci lépe datovat cestu a poznat její historii.

Není úvoz jako úvoz

Cesty vznikaly přirozeně na místech nejmenšího odporu. Byl-li terén prudký, svažitý, cesta vedla klikatě vzhůru, jen velmi vzácně přímo nebo šikmo napříč svahem. Naopak v otevřené rovině mohly být staré cesty přímější, pokud jim nepřekážela nějaký přirozená překážka – voda, močály, skály apod. Pokud najdete takový úvoz v rovinatém otevřeném prostředí, bude pravděpodobně starý – úvozy na prudkých svazích se tvoří rychleji vlivem provozního zatížení, opotřebením a přirozeně erozivními procesy.

Je také třeba rozlišovat, jaké podloží se v místě a okolí úvozu vyskytuje – měkčí terén rychleji podléhá erozi a hluboký úvoz tak nemusí znamenat automaticky „velmi starý“. Úvozy rychle vznikaly v prudších úsecích, kde se kola vozů protáčela, koně a dobytek musely více zabírat a podloží se rychle opotřebovávalo. Mnohdy vedly v takových místech i dva úvozy vedle sebe. Jedna cesta sloužila pro cestu do kopce a druhá dolů, případně se využívala schůdnější cesta dle potřeby. Především po deštích byla sjízdnost s plně naloženým vozem nebezpečná, často se jelo smykem a na jedné cestě by se mohly vozy srazit, nekontrolovaně rozjet, atd.

Datování starých cest přímo v terénu

Cesty můžeme datovat alespoň přibližně přímo na místě. „Od oka“ nejčastěji dle tvaru. Má-li uvozená cesta tvar písmene V, bude pravděpodobně starší, nežli úvoz ve tvaru zakulaceného U. Kulatější tvar naznačuje ještě relativně nedávné používání cesty. Dosud přitom nedošlo k erozivním procesům v takové míře, aby se kraje cesty zanesly, jako je tomu u cest ve tvaru písmene V, kdy směrem ke středu erozivní procesy stěn úvozu bývalou cestu zužují a vyplňují nánosy prachu, bahna, kamení a vegetace.

Pokud chceme znát stáří, historii a vývoj cesty přesněji, potřebujeme znát co nejvíce důležitých údajů, především pak původní smysl a důvody použití cesty. Vedla cesta k důležitému místu? Spojovala jiné historické stezky a cesty? Vedla mezi obcemi, procházela mezi poli, na svahu či hřbetu kopce? Atd. Kupříkladu, cesty vedoucí k lomům mohou být zahloubeny do široce otevřených a hlubokých úvozů, neboť se jimi prodíraly plně naložené vozy či technika s kameny a vybavením nepřetržitě den co den po celou sezónu a opakovaně třeba i několik let. Takové úvozy mohly vzniknout velmi snadno přirozenou denudací při silném provozu a následnou erozí i po opuštění lomu během krátké doby.

Dále, podíváme-li se na okolní prostředí, lze také z něho vyčíst dosti informací. Např.: Je  okolí cesty nějaká zástavba? Orientují se domy podle cesty nebo její průběh ignorují? Vede v okolí železnice? Přerušuje cestu, respektuje ji nebo kopíruje její reliéf? Jaké je podloží úvozu, je kamenité a tvrdé nebo spíše bahnité, prašné, měkké? Jde o síť úvozových cest, svazky paralelně probíhající nebo se jedná o samostatnou cestu? Nachází se úvoz na svahu či v otevřené rovině? 

Pátrání nepřímé

Stáří cesty můžeme také zjišťovat nepřímo např. z domova s použitím starých map, kronik, historických údajů nebo výpovědí pamětníků, pověstí, příběhů... Také sakrální památky (pomníky, křížky, smírčí kříže atd) v blízkosti cest nám mohou pomoci dohledat bližší dataci a dopátrat se historie cesty a jejích příběhů.  Využijeme internetu, literatury, nebo televizních dokumentů, jakékoli informace, byť drobné, umocňují naše hledačské zážitky.

Pátrání je vždy dobrodružství. Dozvíte se zajímavé informace, získáte nový pohled. A pokud máte to štěstí a hledáte v místech, kde byla krajina a její paměť skoro zapomenuta, je to poznávání o mnoho intenzivnější, o co víc je onen kraj zapomenutý a o co víc jej pomáháte opět oživit. Třeba i tím, že vás budou zajímat cesty, jejich historie, příběhy lidí po nich kdysi kamsi jdoucích...

Fotografie:
Obr. 1 a 2 jsou dva metry hlubokým úvozem, pohled zdola nahoru a opačně. Před 60 lety se přestala užívat, v posledních letech prožívá částečné obrození. Eroze je ze stran zřetelně jasná, zbytková alej dubů, javorů a jasanů je dnes ve stěnách (současné stromy budou zřejmě potomky původně vysazených, dávno pokácených stromů, vyrostly na místě starých pařezů)



Obr. 3 a 4 v lese shora a zdola opět cca 2 metry úvoz, který byl původně velmi široký. Tento úvoz volně navazuje na první zmíněný v lukách, přičemž část cesty mezi oběma úvozy zmizela zcela a je jen stěží patrná. Mezi oběma částmi cesty je cca 1 km úsek. Tento úvoz není využíván a časem se „uzavře“.



Obr. 5 – vlevo hluboký úvoz, v pravé části mírně zahloubená cesta souběžná s úvozem, již málo patrná.



Obr. 6 – Křížek
Mnohdy se u starých cest nacházejí sakrální stavby. Tato na vrcholu kopce, přes jehož hřeben kdysi vedla frekventovaná cesta. Dnes jen zkratka pro občasné chalupáře.



Figurantem na obrázcích pro porovnání výšky můj synek Artík (cca 1m) :-)

Zdraví GM4PRO - Roman
 

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Úvozové cesty ty jsou super,na jejich cestách se vyklube nejeden pěkný nález,super článek ;-)

Dobrý článek ......... :-)

Jako minule, parádní článek ;-)

Před 14 dny sem procházel jednu starů cestu v lese,jedna byla to véčko jak píšeš,už v ní rostl bukový les,snad stoleté stromy a tak v rámci pohodlnosti sem přešel na tu druhů novější s očekáváním nálezů soc. kaček.První nález byl okem,v udusané cestě tvrdé jak beton ležel pazourek,pěkný nožík.Nad cestů je kopec který má hodně ostré svahy,připadalo mě to jak nějaké hradiště,bylo fest zarostlé křovím a tak sem tam ani nešel hodit oko,říkal sem si že v zimě až opadne vegetace udělám nějaké fotky,pokud ho teda najdu.Archeolog mě ukázal na nožíku místo kde se štípal,ani sem si toho sám nevšiml.Staré cesty mám rád,hlavně ty lesní,sice se tam blbě kope ale zase se po nich dobře chodí :-)

U nás v Krušných horách jsou některé "úvozové cesty" umělými koryty pro vodní tok na rýžování cínu. Totéž se týká i Slavkovského lesa. Dlouho mě to mátlo.

Super článek, mám rád staré cesty :-D dá se jich najít v lese dosti, ale většinou už jen krátké úseky. Zajímám se o historii zaniklích vesnic. 13 až 16 století. Úvozy většinou vydali nějakou tu podkovu či mincí. Ale o to ani nejde. Projít se po cestě po které někdo chodil na pole, nebo do sousední vesnice na trh před 700 lety. To jde člověku husina po celém těle. Díky za super čtení.

Suprovej článek ;-) jen tak dál 8-)

Ostrov1: Ono kdyz to koryto vede primo, vicemene rovne a nerespektuje okolni teren, cesta to nejspise nebude. Rovne ve svahu povetsionou cesty nevedly - vozy by je nevyjely

Kolouch: To ti asi udelam radost, tema zaniklych vesnic zpracovavam jiz delsi cas a myslim,ze to bude jeden z dalsich clanku, pokud se zadari doladit.

Pěknej článeček, díky.

Díky :-)

GM4PRO: ona ta koryta vedla často mírně téměř po vrstevnicích, takže jako ty cesty opravdu vypadala. Bylo to proto, aby obsáhla co největší prostor svahu pro shrnování matečné horniny do koryta. Nikdy jsem tam nic nenašel, jen jednu středověkou sekyru a širokou motyku.:-)
K tvým cestám ještě papouškuju jeden poznatek, který jsem získal od archeologa. Úplně stará cesta ve svahu se pozná tak, že měla velký poloměr zatáček. Dřív neznaly otočné oje. Ale to je většina cest, protože vznikaly od nepaměti.

paráda je tam vše co miluju

Díky Ti Gm za snahu a ochotu podělit se :-)

moc pěkné ;-)

GM4PRO já také připravuji článek o zaniklých vesnicích a středověkých cest. Mám to vše nachozene a zdokumentované. Asi 150 fotek. Ještě nevím jestli to sem vůbec dám. Aby po zveřejnění článků nebyly nájezdy hledačů. Ne že bych tam sám nehledal, ale aby to tam vypadalo jak zorané pole. Nějak to vymyslím. Vidím to někdy na podzim. Tak držím palce kolego. ;-)

toho bych se nebal.... ;-)

ne vssechny koryta jsou uvozove cesty.drtiva vetsina je pozustatek tezeni dreva ;-)

Romulada: Ano, máš pravdu. Asi jsem to napsal jinak, než jsem zamýšlel. V cesta může být mladší, než dodnes užívaná U cesta. Tam jsem myslel spíše starší = opuštěná. Jinak samozřejmě datace cest je spíše komplexnější srovnání více faktorů.

Romulada: Ja vim, nebral jsem to jako kritiku :) Spis jsem mel dojem, ze jsem to blbe napsal v clanku, tak jsem se pokusil to nejak lepe popsat.

Moc pěkně napsané a velký palec :-), už se těším na další :-) ;-).

Pěkný článek.

Pěkný článek - děkuji .

Tak jsem zas o něco chytřejší. :-)

Nazdar Hafan,nekdy se ozvi na tu hledacku :D

Tak tyhle články můžu,díky za info. :-D

Ahoj GM4PRO.
Zajímavý článek, přidám pár postřehů. Ať máme jasný kompetence, jsem profesionální archeolog a krajinář.
1. Zkus komparovat průběh dnešních reliktů (úvozových cest?) s historickými mapovými podklady. Asi nejlepším zdrojem jsou stará vojenská mapování a Císařské otisky Stabilního Katastru, které evidují komunikace až do úrovně polních cest (!; Link jako ukázka: http://www.pamatkyaprirodakarlovarska.cz/alberice-alberitz/). Ano, jsou to relativně mladé mapy (18./19. stol.), ale zase je dobré si uvědomit, že cesty a podobné krajinné útvary mají velkou tradici a latenci a v drtivé většině leží na cestách starších (středověk). Skutečným extrémem je třeba Balkán, kde dnešní cesty zhusta kopírují ještě římskou infrastrukturu.
2. Problémem v Čechách je to, že tady je většina krajiny agrární a zemědělství tyto relikty zahlazuje (eroze, zaorávání). Je typické, že Tvoje fotky jsou hlavně z lesa, který tyto terénní nerovnosti "konzervuje". Dalším problémem byla třeba komoušská kolektivizace, která rozorala meze, po kterých polňačky (a staré cesty) vedly. Summa summárum je situace tady v CZ hodně neutěšená a úvozové cesty se studují jen v marginálních oblastech (třeba v Kruškách máš na 1km2 víc zachovaných úvozových cest než na celém Kolínsku dohromady :)).
3. Pro vážné zájemce doporučuji http://www.cdv.cz/file/konference-vyzkum-historickych-cest-v-interdisciplinarnim-kontextu-ii-pozvanka/
4. Pro ještě vážnější zájemce, hlavně pokud je tady někdo z Českého Středohoří, mám projekt mapování a evaluace úvozových cest. Helfla by mi pomoc od vás, jelikož nejsem detektorista.

Ahoj AncaKapitalisto,
mapove podklady vyuzivam od Oedera.pres josefske mapovani, cis. otisky az po 3. voj. mapovani, plus kontaminaci a jeji letecke snimky samozrejme. Navic jsem "uchyl" na stare mapy, ktere sbiram, predevsim Sluknovsko a blizke okoli.V pripade techto clanku jsem chtel spise vzbudit zajem a touhu cesty objevovat primo na miste, spolu s krajinou, ty mapy jsem bral jako samozrejmost. Tak at se dari s mapovanim ve Stredohori, rad bych i pomohl, ale tam se nedostanu. AHoj.

linecká stezka?

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru