Před třiceti lety jsem nedaleko Mariánských Lázní vykopával válečné letadlo. Cílem bylo zjistit co je to za stroj a kdo byl jeho pilotem. Podařilo se.
Poblíž Mariánských Lázní se nachází letiště Skláře (dříve Flaschenhütte), které za války sloužilo letecké škole Luftwaffe. Němci tam vyráběli různé vojenské naslouchací a signalizační přístroje a později také radary. Proto se místo nevyhnulo několika útokům pověstných kotlářů. Při jednom takovém náletu byl 16. dubna 1945 protiletadlovou palbou sestřelen tajemný stroj.
Pamětník a kamarád pan Beran, který mě na přibližné místo dopadu v roce 1990 navedl dokonce říkal, že tam ze země koukaly dva ocásky, když se zúčastnil odvozu větších kusů letadla v rámci jedné železné neděle. Takové měl například Lockheed P-38 Lightning. Přesné místo jsme našli za pomoci vojenské minohledačky, kterou přivezl kamarád Karel Majer sloužící u výsadkářů. Začali jsme kopat. Nacházeli jsme ale části hvězdicového motoru, což Lightning vylučovalo. Letadlo podobné konstrukce s hvězdicovými motory Northrop P-61 Black Widow létalo v Evropě jen v několika málo exemplářích. A to by byla obrovská vzácnost.
Obyvatelé z okolí mi řekli o jednom Němci, který bydlel v Michalových horách v bývalé papírně svého otce. Pana Altmanna jsem navštívil, ale ten moc vstřícný nebyl. Cítil jsem z něj nedůvěru a strach. Za několik dní mi od něj přišel vzkaz. Navštívil jsem ho hned několikrát. Dnes již nežijící pamětník a bývalý voják wehrmachtu měl velkou potřebu se někomu vypovídat…
„Šestnáctého dubna 1945 jsem sloužil u protiletadlového kulometu na kopci u Holubína. Z vrcholku je vidět letiště jako na dlani. Dostali jsme zprávu, že se blíží nepřátelská letadla. Za pár minut se nízko nad námi objevilo několik Thunderboltů. Doslova se na ně dalo sáhnout. Letadla odhodila přídavné nádrže a zahájila útok. My jsme po jejich přeletu okamžitě spustili palbu a dva stroje jsme zezadu zasáhli. Jeden začal stoupat. Pilot se snažil nabrat výšku aby mohl seskočit padákem. Thunderbolt se poté stočil a hořící letěl ještě několik kilometrů směrem k Michalovým horám, kde narazil do země. Ostatní letadla pokračovala v útoku. Na ploše bylo zasaženo několik našich strojů. Následné výbuchy pustošily haly a hangáry. Dostali jsme hlášení, že pilot byl na místě zajat a odvezen do Mariánských Lázní."
Dopátrat se konkrétního typu letadla a jména pilota už bylo snadné. Jednalo se o Republic P-47D Thunderbolt 367. Fighter Group číslo 42-26649 pilotovaný 2./Lt. Jamesem B. Cutlerem.
Trosky dodnes leží na svahu v lese poblíž potoka u obce Michalovy hory. Jejich množství, rozptyl a velikosti svědčí o tvrdém nárazu sestřeleného letadla. Našli jsme kusy motoru, plechy, části kulometů Browning, velké množství patron a střel ráže 12,7 mm a několik částí kokpitu. Nejcennějším nálezem bylo torzo kapesních hodinek pilota Cutlera.
O Thunderbolt jsem se po letech začal znovu zajímat. A to po obrovském překvapení! Před Cutlerem se strojem létal pilot Amos Hess Bomberger. Ozvala se mi redakce amerického magazínu Plane & Pilot, že Bomberger stále žije! Zavolali mu, že jsme našli a vykopali jeho bývalý Thunderbolt. Měl velkou radost! Letos stoletý válečný veterán redaktorům dlouhých 38 minut vyprávěl zážitky se svou “Miss Carriage”. Stejné trupové označení QI-B později nesl i jeho North American P-51-D Mustang, na kterém bojoval až do konce války. Po válce létal na více než 30 různých typech letadel až po strategický bombardér Boeing B-52 Stratofortress. Do roku 1998 dokonce vlastnil svůj soukromý Mustang. Samozřejmě s označením QI-B.
Na místo dopadu letadla se vždycky rád vracím. Několik trosek jsem odvezl do Severní Dakoty, kde jsou vystaveny v muzeu města Mott.
Petr Pravoslav Švihovec
Amos Hess Bomberger ve svém Thunderboltu, foto: American Air Museum in Britain
Amos Hess Bomberger, foto: The Gainesville Times
Hodinky
Místo dopadu letadla