Spitfire objevený v norských horách

Kategorie: Nálezy techniky

Speciální stíhací odlehčené letouny Spitfire používalo RAF k špionážním misím. Jeden takový stroj byl objevený v norských horách. Po 76 letech, co ho sestřelili nacisté. Podle historiků jde o neuvěřitelnou věc. Takových strojů se totiž mnoho nenašlo.

Z letounu jsou historici nadšení, protože naposledy byl sestřelený odlehčený Spitfire objevený před dvaceti lety. V letech 1939 až 1945 bylo vyrobeno především v Readingu a Aldermastonu přes pět set takových speciálně upravených letadel určených k letům na dlouhé vzdálenosti. Na výrobě se podílely i ženy. Letouny používalo RAF právě k špionáži. Šlo o nebezpečné tajné mise, při kterých posádka fotografovala nepřátelské lodě, vojenské jednotky, výrobní závody, železnice či přehrady.

Jeden ultralehký Spitfire měl v průměru životnost pouze čtrnáct týdnů. Hodně z nich totiž nacisté sestřelili už během prvních třech let války nad Severním mořem, a proto se jich naprostá většina nikdy nepodařila najít. Část pilotů Spitfire létala ve velkých výškách až přes 42 tisíc stop nad Francií a Německem. Právě proto byly stroje po dopadu úplně zničené.

Zbytky nalezeného letadla v norských horách nyní zkoumá historik a restaurátor Tory Hoskins ze Sussexu, který je odborníkem na tento typ letounů. „Pravděpodobně se ho nepodařilo najít dříve, protože se nacházel v oblasti, kterou většinu roku pokrývá sníh,“ poznamenal Hoskins. Jde o Spitfire AA810, který vzlétl 5. března 1942 z města Wick na severu Skotska. Pilotoval ho Alastair Gunn, který cestoval přes Severní moře do norského Faettenfjordu. Právě tam totiž kotvila slavná německá bitevní loď Tirpitz, kterou měl Gunn za úkol vyfotografovat.

Pro Winstona Churchilla bylo sledování této lodi velmi důležité, protože představovala hrozbu pro britské konvoje směřující k Sovětskému svazu. Bez ní by se šance na úspěch Rudé armády v boji proti Hitlerově armádě zvýšily. Gunnova tajná operace byla 113. misí, která se snažila sledovat německou bitevní loď a první, kterou Luftwaffe odhalilo. Němci byli přesvědčení, že zpáteční cesta do Velké Británie byla natolik dlouhá, že letadla musela mít někde ve Skandinávii (v nacisty okupovaném Norsku nebo neutrálním Švédsku) základnu, kde šlo doplnit palivo. Proto Luftwaffe britské Spitfire bedlivě sledovalo.

Spitfire AA810 sestřelila posádka dvou Messerschmittů 109. Na britský letoun stříleli z kulometu a kanonu. Trefili motor, který začal hořet. Vzhledem k malému úhlu nárazu a zdejších podmínkách jsou některé součásti Spitfire relativně dobře zachovány. Gunn utrpěl popáleniny po celém těle, ale pád přežil. Našli ho místní civilisté, kteří plánovali jeho útěk do Švédska. Gunn ale neuměl lyžovat a cestu by nezvládl, nakonec ho zajali Němci. Nejprve ho převezli do Osla a poté do Frankfurtu, kde ho německá vojenská zpravodajská služba vyšetřovala čtyři týdny. Spolu s dalšími 49 letci RAF ho nakonec v roce 1944 zastřelilo gestapo. Bitevní loď Tirpitz přežila až do listopadu 1944, kdy ji potopilo RAF u Tromsø v Norsku.

Zdroj: www.independent.co.uk,www.bbc.com

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Dědek už krade hliník :-)

Dobrý článek, zajímavý. Díky. :-)

článek jako čapa. Ti letci byli borci. Nechápu proč je gestapo zastřelilo. :,-(

Odyseus.... Zde najdeš odpověď
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Velký_útěk

Díky Johne. Byli ti borci. Vždyť já kdysi viděl film , Steve McQueen a Bronson. Paráda!

Viky dík za článek ...
další podrobnosti na https://www.spitfireaa810.co.uk/

Díky za článek Viky! Četl jsem knížku "Stíhač v Buchenwaldu", což byl příběh o americkém pilotovi, který byl sestřelený někde nad Francií. Je to už pár let, co jsem to četl, takže si to už přesně nepamatuju. Ale co vím, zajali ho, pak se snad dostal az k nechvalně známému pařížskému gestapu a pak ho různě převáželi, až taky skončil v koncentráku. Myslím že je tam taky nahnalo gestapo, ale pak tam přišel na nějakou inspekci vysoce postavený důstojník Luftwaffe a když to víděl, tak se dostal s tím zástupcem gestapa do konfliktu. Cítil s těmi piloty, prtže on sám byl pilot a věděl, že to je špatně, když se tito vojáci, navíc letci, ocitli v takovém prostředí.Nakonec se mu podařilo ty letce z toho koncentráku dostat. Ten americký letec tam nebyl jediný sestřelený pilot z USAF, bylo jich tam více. Záznamy se žádné nezachovaly, takže těm lidem dlouho nikdo nevěřil, že by se oni, Američané, mohli ocitnout v nějakém německém koncentráku. A od kulky do hlavy ho taky několikrát dělily jen minuty.

Erich Alfred „Bubi“ Hartmann (19. dubna 1922, Weissach u Stuttgartu – 20. září 1993, Weil im Schönbuch) přezdívaný přáteli Blonďatý rytíř a nepřítelem Černý ďábel, byl německý nejúspěšnější stíhací pilot (letecké eso) celé historie vzdušných bojů. Během druhé světové války ve službách Luftwaffe sestřelil 352 letadel nepřítele (345 z toho létalo v Rudé armádě) během 825 vzdušných soubojů. Kvůli poškození svého stroje byl čtrnáctkrát přinucen nouzově přistát. To byl borec ;-)

fenixi podle mě byl větší borec tenhle germán 8-) ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=D4bdg1VLDFs

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru