Držím Vám palce,byla by to bomba
Na Šumavě montovali Němci messerschmitty
Kategorie: Hrady, hradiště a zaniklá místa
Nadšenci do vojenské historie nalezli v osadě Františkov zbytky podzemní továrny, kde se za druhé světové války montovaly součástky do proudové stíhačky, která měla pomoci Hitlerovi vyhrát válku.
FRANTIŠKOV Na Šumavě nedaleko Kvildy leží pod zemí obrovský poklad. Nadšenci do vojenské historie se zde v osadě Františkov už roky snaží najít rozlehlou unikátní továrnu, kterou tu pod zemí vybudovali za druhé světové války nacisté, aby tu mohli montovat proudovou stíhačku Messerschmitt ME - 262, která byla prvním operačně nasazeným bojovým letounem.
Jsou kousek od senzačního objevu. Nalezli šachty, sklepy původní budovy a snad i vchody do areálu, který je zčásti zavalen. Věří, že uvnitř důmyslného díla naleznou stroje, na kterých totálně nasazení montovali trupy a motory stíhaček, a podzemí zpřístupní lidem.
Senzace pro turisty i historiky
Už pět let pátrá po továrně čtyřiadvacetiletý mladík Tomáš Petráň z Českých Budějovic. Kopec a lesy okolo penzionu na Františkově, vedle něhož stála bývalá sklárna, později papírny a nakonec strojírenská fabrika, prochodil křížem krážem. Má důkladně zmapované všechny vstupy do šachet, stovky současných i historických fotografií i nákresy štol vedoucích do Stolové hory, na Bučinu i směrem přes hranice do Německa.
Jednou z nich se chce dostat už na jaře do zbrojovky, kde za druhé světové války Němci vyráběli první proudová letadla na světě - Messerschmitt ME - 262 Schwalbe, v překladu vlaštovka. Ta měla pomoci vyhrát Hitlerovi válku, jejíž vývoj se otáčel v jeho neprospěch.
"Nevíme, co tam dole bude. Možná stroje, možná důležité dokumenty, cennosti. Nechceme drancovat přírodu ani podzemní historické prostory. Ty hodláme renovovat jako válečné muzeum pro veřejnost," vysvětluje Petráň, který je nadšeným hledačem předmětů v přírodě s detektorem kovů.
O továrnu na Františkově se začal zajímat, když si jeho rodiče pronajali penzion, který zde stojí. Za války sloužil jako správní budova celého areálu, vedle něj stál dvoupatrový nadzemní objekt a právě v jeho okolí má být vstup do podzemí. Nadzemní část fabriky ale v 50. letech komunisté odstřelili, část chodeb se zbortila, a když odsud na konci války prchali nacisté před spojenci, pravděpodobně zaminovali a odstřelili i hlavní vchody.
Uvnitř mohly zůstat cenné dokumenty a otevření továrny, kterou budovaly stovky záhadně zmizelých francouzských a ruských zajatců z tábora na Pramenech Vltavy, by mohlo být senzací nejen pro turisty, ale i pro historiky.
Podle jedné z historek, které se k Františkovu vážou, se zde záhadně na konci války ztratil transport písemností a nacistických dokladů. Vést jej měl sám nacistický pohlavár Otto Skorzeny. Kolona přijela od Borových Lad na Františkov, Kvildy a na Bučinu. Zde kdesi ji měli nacisté vyložit a auta se vrátila zpět na Strakonice.
Další z hledačů továrny, bývalý místostarosta Nových Hutí Antonín Kunc, ale nevěří, že by se dokumenty v zemi - pokud tam nacisté nějaké skutečně uložili, dodnes dochovaly. "V roce 1972 tam byly viděny auťáky, které odsud odvážely spoustu věcí. I tak by ale otevření podzemí byla doopravdy bomba," uvedl Kunc. Vstup do podzemí a spleti minimálně čtyř kilometrů chodeb popisuje vmístech, kde je dnes pomníček šumavským převaděčům. Tedy naproti penzionu za Teplou Vltavou.
"Tato štola je úzká, a dokonce vede až na hranice. Převaděči, zejména král Šumavy, ji používali pro převádění lidí. Přišli, odklopili poklop a vylezli až na Knížecích Pláních. Na jaře chceme tento výstup zaměřit," dodává Kunc, jehož domněnky podporuje i tvrzení bývalých pohraničníků, že na Františkově záhadně mizeli lidé, které ale jejich hlídky už nikdy v lesích nenašly. >
Pokračování na str. B3
Na Šumavě montovali Němci pod zemí messerschmitty
> Pokračování ze str. B1
Na německé straně hranice dnes po chodbách v zemi pátrají také další skupiny hledačů, které si zase myslí, že v zemi musí být cennosti, zlato nebo čísla kont ve Švýcarsku, kam si Němci za války poslali úspory. Zpřístupnění podzemí by bylo obrovskou atrakcí i pro návštěvníky Kvildy, Nových Hutí nebo Borových Lad, na jejichž katastru území leží. Jen do Kvildy míří ročně tři čtvrtě milionu turistů.
Povolí to kvůli přírodě úřady?
"Je to významná lokalita. Dnes si spousta lidí ani neuvědomuje, když tudy projíždí, co se tu před lety dělo. Protože je ale většina dokumentů k Františkovu i dnes přísně tajná, je to otázka do budoucna. Spousta návštěvníků se nás i v muzeu ptá, co se s továrnami, které tam vidí na fotografiích, stalo, zaráží je to a chtějí se o tom dozvědět co nejvíc," popsal už nyní zájem o historické události starosta Kvildy Václav Vostradovský.
Otázkou zůstává, jestli úřady hledačům otevření podzemí umožní. Nesmějí totiž ohrozit šumavskou přírodu.
"Musí se to posoudit jako kterýkoliv jiný záměr a nesmí to být v kolizi s ochranou přírody. Pokud by se skutečně jednalo o podzemní práce, pak by to v rozporu s ochranou přírody nebylo a my bychom posuzovali především vstupní místa a jejich případnou úpravu. Podzemí by musel řešit báňský úřad," uzavřel náměstek ředitele šumavského parku Tomáš Hlavatý.
***
FAKTA Messerschmitt Me 262 Schwalbe
Messerschmitt Me 262 Schwalbe (vlaštovka) byl německý stíhací letoun, první operačně nasazený bojový letoun s proudovým motorem. Na Františkově se do těchto strojů montovaly motory a kabiny. V továrně pracovali totálně nasazení, podzemní část fabriky hloubili ruští a francouzští váleční zajatci.
Dolů do místnosti se švabachem vede jen úzká díra
Nuceně nasazení pracovali za války v nadzemní části továrny blízko penzionu Františkov a byli hlídaní gestapem. I proto nemusel nikdo z nich vědět, kde každé ráno mizely stovky ruských a francouzských zajatců kopajících pod zemí továrnu.
FRANTIŠKOV Když projíždíte Františkovem u Kvildy, ani vás nenapadne, že někde v prudkém kopci stála za války továrna a podzemní fabrika na stíhačky. Dnes zde kromě penzionu, galerie a jedné restaurace není na první pohled vůbec nic. Tedy pokud vás hledači historie nevezmou do lesů. To pak nestačíte žasnout.
"Tady to je pozůstatek rampy, která vedla do nadzemní části továrny. Vedly tudy koleje, po kterých jezdily vozíky," ukazuje Tomáš Petráň, nadšenec do hledání historie, pár metrů pod cestou na stěnu z vyskládaných kamenů.
Brodíme se zhruba čtyřiceti centimetry sněhu a proplétáme se mezi stromy, které musely na místě vyrůst až poté, co komunisté v padesátých letech srovnali továrnu se zemí.
Pokračujeme lesem a často nám nohy propadnou do děr, které vedou do podzemí. Přicházíme až k díře vypadající jako studna. Na jejím dně je obdélníkový otvor zasypaný do tří čtvrtin, že na průlez dovnitř zbývá čtyřicet centimetrů. "Dá se tam po zádech prolézt. Byl jsem tam už mnohokrát," sdělil Petráň. Nasazuje na čelo svítilnu a po zádech sjíždí po sněhu do dvoumetrové díry. Ve vteřině zmizí v obdélníkovém průlezu.
Rázem se ocitá v místnosti se světle modrou omítkou. Pravděpodobně ve sklepích nadzemní části továrny. Z místnosti vede několik chodbiček na všechny strany. Jsou však zasypány. "Tady jsou lité betonové schody. Toto bývala lavička, ale už ztrouchnivěla," popisuje Petráň a rozhlíží se po místnosti, do které se dostal už před lety.
Zvláštní atmosféra. Místnost, ze které bylo možné pokračovat dál, je dnes ze všech stran zasypána. Na zdech jsou nápisy švabachem a azbukou.
Vracíme se na povrch a lesem procházíme až k silnici z Borových Lad na Kvildu. Míříme k penzionu, který dříve fungoval jako správcovská budova. Jako jediný přežil ústup Němců před spojenci i odstřel staré tovární budovy nadohled odsud. I uvnitř Petráň s dalšími kamarády pátral. Zkoušel prokutat zeď v suterénu, zda odsud nevedou chodby do podzemí. Pár metrů od domu u dnešního parkoviště je další místo, které parta nadšenců objevila. Je to vstup do potrubí k turbínám vodní elektrárny. Na jeho konci jsou klapky. "Prokopali jsme se i do tunelu, který byl zčásti zatopen a na obou koncích zasypán. Tento tunel měl údajně sloužit jako ochlazovací nádrž," doplňuje mladý nadšenec.
Když prchali, zaminovali vchody
Ještě dnes je na Františkově vidět pozůstatek stavidla. Voda tekla od Kvildy okolo penzionu. "Ale ztrácí se v zemi," ukazuje na jednom z historických leteckých snímků Petráň. Kde je ale hlavní vchod do podzemí opředeného tolika příběhy? Vysvětlení nabízí důchodce Antonín Kunc z Nových Hutí. Ten po továrně pátrá s geology, fyziky i speleology už od roku 2001. Tvrdí, že už na jaře by mohli správný vstup najít. Nachází se podle nich za Teplou Vltavou, tedy na protější straně od penzionu v lese. "Je tam skála a v ní jsou vrata, za nimi je to ale zasypané," tvrdí Kunc.
Toto místo podle něj vysvětluje i to, proč nikdo z pamětníků neví, kde hlavní vstup do podzemí byl. Nuceně nasazení pracovali za války v nadzemní části továrny blízko penzionu a byli hlídaní gestapem. I proto opravdu nemusel nikdo z nich vědět, kde každé ráno mizely stovky ruských a francouzských zajatců kopajících pod zemí továrnu.
Tomáš Petráň přitakává. Myslí ale, že odsud by měly vést štoly právě do kopce nad penzionem. Továrna by podle některých pamětníků měla mít až tři podzemní patra.
Samotné pátrání po továrně je velmi složité i proto, že hledači musí dávat naprostý pozor, kam vstupují a kde hrabou. "Když odsud Němci prchali, tak vstupy zaminovali. Musíme počítat s tím, že tyto nástrahy tu všude mohou být nebo může mít areál dvojí jištění. Nebezpečné by to mohlo být především pro lidi - laiky, kteří si teď řeknou, že vyrazí na Šumavu podívat se na továrnu," varuje Petráň.Pátrat chtějí všechny party po vstupech do podzemí zase na jaře. Už nyní si zařizují povolení od úřadů
"Továrnu tu hledali už i Rusové. Lidé se o tom bojí mluvit"
KVILDA Jak vypadala druhoválečná podzemní továrna na letecké motory a kabiny proudových stíhaček Messerschmitt ve Františkově u Kvildy na Prachaticku? Nejsnazší bude, zdá se, zapátrat mezi pamětníky.
Hledači továrny ale přicházejí pozdě. Lidé, kteří byli ve čtyřicátých letech v továrně totálně nasazení, jsou většinou po smrti.
"Maminka tam pracovala, ale v kuchyni. Vždy vyprávěla, že neměli moc šancí zjistit, co tam vlastně je. A ani se o to nikdo nezajímal. Za zády měli pořád esesáky a nikdo se radši nestaral, co tam budují," vypráví žena z Borových Lad. Všichni, kteří jsou ochotni se o podzemní továrně bavit, mají jedinou podmínku: neřeknou své jméno. Mají obavu, že by mohli vyzradit něco, za co je ještě dnes mohou úřady popotahovat a trestat. Dokumenty o Františkově jsou ještě dnes přísně tajné a armáda iministerstvo je zatím neplánuje zpřístupnit. "Otec vždy vyprávěl, že se z vytěženého kamene zpevňovaly cesty v okolí. Třeba směrem na Bučinu, kde mělo být další podobné podzemní dílo, nebo na Prameny Vltavy, kde měl být zajatecký tábor," říká další z obyvatel Kvildy.
Na lágry na Pramenech Vltavy vzpomínali i další lidé, se kterými MF DNES hovořila. Podle historek, které obcemi kolují, byli na Pramenech Vltavy ruští inženýři, kteří každé ráno docházeli do Františkova hloubit podzemí.
"Nikdo prý ale neviděl, kde pracovali. V nadzemní části továrny určitě ne," uvedl další muž, který se přistěhoval na Kvildu po válce.
Zajatecká chata na Pramenech skutečně stála, měla dvě patra a kolem ní byly metry vysoké ploty protkané ostnatým drátem, okna zamřížovaná a na dveřích petlice. Kde skončili vězni, je dodnes záhadou. Podle některých lidí by mohly být jejich ostatky pochovány přímo v podzemí na Františkově.
"Dva z těchto zajatců nacisti zastřelili při útěku. Jsou pochováni na Kvildě. Kde ale skončili ostatní, to nikdy nikdo nezjistil," krčí rameny další obyvatel Kvildy.
O Františkovu, kolem něhož chodíval po válce jako malý chlapec, se bavit nechce. "To není sranda. Továrnu už hledali Rusové i Němci. Každou chvíli se tady na ni někdo ptá, ale lidé se bojí mluvit," doplňuje tajemně starší muž.
Naráží na to, že na začátku sedmdesátých let armáda podle jednoho ze zápisů z tehdejší doby z továrny odvezla část vybavení.
"Jezdila tady tehdy spousta aut. Hlavně v noci. Ale co vozili, to nikdo neví," dodává bývalá učitelka z Borových Lad, která se na Šumavu přistěhovala v roce 1953.
Regionální mutace| Mladá fronta DNES - jižní Čechy, autor Václav Janouš
__________________________________________________________________________
Článek je zařazen v kategoriích:
Komentáře
Mesoun neni ME, ale Bf, jinak dobrý. Doufám že nám to nějakej betasamec(čka)/bacha na gender.../ z ouřadu nezatrhne...
Označení Bf Bayerische Flugzeugwerke A.G. (též BFW; tato firma byla založena roku 1926 v Augsburgu). V červenci 1938, byla firma přejmenována na Messerschmitt A.G. (ovšem typu již jednou přidělené označení např. Bf 109 zůstalo nadále beze změn). Ale 262 je již Me.
To Krejar: Původně jsem měl udělat jen rozhovor v terénu, proto jsem si nebral výstroj. Na místě si redaktor usmyslel, že se chce podívat dolů a udělat pár fotek, proto alespoň ta čelovka, co byla v autě
Držím palce. Nejhorší,jak se do toho obují úřednické šimly,
ale pokud to chceš dělat ofi,tak asi nic jiného nezbyde.
Na ty miny fakt bacha.
Dokumenty jsou dávno v sejfech,komouši na to byli experti.
Článek v pohodě.
Me 262 byl tak technologicky vyspělý stroj, že pochybuji o tom, že by komouši nechali bez povšimnutí poslední šroubovák, s nímž ho náckové montovali.
To Ostrov1: tak trochu musím nesouhlasit. Soudruzi se všeho německého dosti štítili. Například na pardubickém letišti šlo vše, na čem byla orlička do závozu. Ani o letadla nejevila armáda velký zájem. Nakonec zde lítalo několik desítek Bf 109, ale vybavených motory Heinkel(verze vyráběná v Avii, myslím že jako Avia 199).
ME 262 v podstatě nelétala. Důvod mi objasnil nedávno PilotK. Němci u všech těchto letadel zničili servisní knihy a díky cca 20 hodinové výdrži proudového motoru se pilotům do mašin moc nechtělo. Nové motory v podstatě nešlo sehnat a tak letadla doslova hnila na letištích.
Doba se prostě změnila, místo orličky letěla hvězdička
Elmare, asi máš pravdu. Imperialisti z Wall Streetu si von Brauna hýčkali hned po válce, rusáci podobné nastrkali nejdřív do gulagů. Když jim to došlo, bylo už dost pozdě. Fabulaci s archivem v Černém jezeře provedli naši soudruzi až v roce 64. Tak možná i tady nejdřív provedli demolici a pak tam možná něco zbylo. Spíš si ale myslím, že jde jen o propagaci penzionu.
to ostrov1: Kdo podle Tebe propaguje penzion ? A proč by to kdo dělal ? Rodiče T.P ten penzion v pronájmu již několik let nemají. Přečti si materiály, kterých je na internetu více než dost, než začneš dělat jakékoliv nesmyslné závěry. O podzemní části zbrojovky se zmiňuje hned několik zdrojů, včetně seriozních odborníků.
To Ostrov1:
Ahoj, mým cílem není v žádném případě propagace penzionu, penzion naše rodina již druhým rokem v pronájmu nemá, tudíž nějaká reklama je pro mě zbytečná... Média mě již poněkolikáté oslovila, zda-li bych neposkytl rozhovor o mém hledání. Souhlasil jsem z jednoho prostého důvodu, a to, aby se celá "utajená" kauza ohledně továrny dostala na povrch a že by se snad se našly nějaké nové informace nebo výpovědi pamětníků. Pokud by tě zajímalo více bližších info, najdeš je u mě na webu www.jantarovakomnata.cz
Všem hledačům zdar
Držím moc palce Klomfimu a celé Jantarovce,ať se jí podaří sehnat potřebná povolení a továrnu najdou!Byl by to zas po dlouhé době fantastickej objev,který by poodhalil další záhadu jak kolem výroby letadel,tak i osudu zajatců,kteří zde pracovali.
Pro Djklomfi,
přečetl jsem si odkaz a beru zpět doměnku o propagaci penzionu. Nicméně skepse vůči nějakým grandiozním objevům ve mně trvá. Přesto ti ale z celého srdce přeji, aby tam aspoň něco zbylo. Ale ještě něco chci zmínit. Nemám rád WWII, je to moc pocitově živé, pro mě ještě "nehistorické" a také fyzicky nebezpečné. Politická výbušnost by mně tolik nevadila, spíš naopak
Mně toto nepřijde jako seriózní přístup. Netvrdím, že tam žádná továrna nebyla, ale důkazy (ty fyzické, nikoli archiv nebo vzpomínky pamětníků) rozhodně neopravňují k tak optimistickému tónu v jakém je článek napsán. Neškodilo by uvažovat střízlivěji. Nezdá se mi, že samotné nálezy nějak zvlášť podporují teorii o továrně, ale že jsou jí spíš účelově přizpůsobovány. Jednoduše vidíš to, co vidět chceš. Není možné každou díru v zemi považovat za pozůstatky podzemní továrny. Na železniční rampu i na hydroelektrárnu jsi byl upozorněn ve fóru na webu jantarovakomnata.cz, do té doby jsi oboje považoval za vstupy do podzemí (možná to nenazývám úplně přesně, protože už to je delší dobu, co jsem to tam pročítal, ale podstata sedí). Rovněž o modře vymalovaných místnostech jsi byl informován v tom smyslu, že se nejedná o továrnu, ale o kuchyň nebo něco takového, atd. Co je vlastně ve věci nového, kromě dalšího senzaci vyvolávajícího, líbivého článku, účelově vykreslujícího důkazy, které ve skutečnosti nesvědčí o ničem. Na svém webu zmiňuješ výsledky nějakých sond. V pořádku, ale proč je nejdřív neověříte a až poté píšete články. Vždyť ty sondy mohly ukázat cokoli, dokud nehrábnete do země, nebudete vědět, jestli to není jen dutina přírodního původu, s továrnou nesouvisející stavba, jiná anomálie nebo třeba jen obyčejné selhání přístroje. Když to hodně přeženu, tak je to podobné tomu, kdybys po pípnutí detektoru, ještě před tím než vytáhneš lopatku z pouzdra, volal do Novy, že jsi kopnul poklad kapitána Kidda. Umím si představit, že to není jednoduchý (na rozdíl od kritizování ), ale podle mě takových nic neříkajících článků už bylo napsáno dost a pro jiný, popisující skutečný posun ještě nemáš materiál. Připomíná mi to situaci okolo pana Mužíka. Ten si byl taky desetkrát jistý, že má cíl na dosah a nepřišlo mu hloupý prohlásit to stejně sebejistě i po jedenácté, dvanácté atd. Byl bych opatrnější, neboť sebevědomá prohlášení se až příliš často mění v prázdná slova. Fandím vám, ale nevěřím, že ta snaha k něčemu povede. Tento článek se mi nelíbí, protože je snad už sedmý v pořadí, informace podává v podstatě stále stejné a tudíž je, aspoň pro mě, o ničem.
hodně rozumnej názor
jo,jo souhlasím!!!!
Každý takový článek me fascinuje ani sem nedýchal nenech se odradit a bež si za tím.
Ahoj Eduarde,
zprvu mě tvůj koment moc nepotěšil, tak jsem si ho znovu přečetl a vžil jsem se do tvé situace, jako laik, který se tímto nezaobírá a musím říct, že bych byl asi taky tak trochu skeptický o důkazech podzemní továrny. Jelikož jsem poměrně dost času strávil hledáním nejen mezi pamětníky ale i v terénu i v archivech, tak máme v dnešní době troufám si říci dost poznatků a důkazů o existenci podzemní výroby.
Nalezené sklepení a hydroelektrárna přímo s podzemní součástí nesouvisí, ale jsou zde chodby napojené mimo areál nadzemní části, které jsou stále zasypané. Ta modře vymalovaná místnost není kuchyň, ta stála zcela na jiném místě, hned u příjezdové cesty k penzionu. Kuchyně nebyla ani podsklepená...
A teď k těm výsledkům měření seismografem a georadarem... Měření neprobíhala v místech, kde přímo stála nadzemní část, ale v jejích okrajových místech. Tato měření nám prováděla specializovaná firma, která má nejnovější techniku a postupy při zaměřování. Charakter nalezených podzemních prostor namají charakter sklepních prostor, ale vysloveně šachet a štol, které vedou do skal. Jak zmiňuješ dutiny přírodního tvaru, tak by byla možnost, že se tam nachází (jsou tam také přírodní dutiny ve skalách), ale ta specializovaná firma to ihned po vyhodnocení zamítla, protože příroda by těžko vytvořila "síť" vedle sebe vedoucích chodeb, které jsou všechny na 3m hloubky, různých šířek a všechny vedoucí směrem do skály. To jen na okraj...
K textu článku samotného... Jak říkám, článek je pouze informativní a píše se v něm, že na jaře půjdeme znovu realizovat průzkumy. Máme mnoho konkrétních informací, ale nemůžeme a nechceme je v této době zveřejnit. Ještě k tomu, jak píšeš, abychom ty nalezené chodby odhrábli, tak se tak u jedné stalo a opravdu na 3m byla chodba. Bohužel veškeré práce jsou díky místnímu horskému terénu a charakteru země a hornin dosti složité. Navíc nemůže jen tak přivézt bagr a začít rabat. Už jen díky strmému kopci, kde se chodby nachází.
Celé toto hledání je dosti nákladné, ale především ještě více časově náročné a to dvojnásob, když jsme normální, pracující lidé, kteří tomuto koníčku obětují skoro všechen volný čas. A v žádném případě nechceme být a ani nejsme jako pan Mužík, který neustále tvrdil, že stojí na místech štoly s pokladem apod., jen že prostě nemá peníze na vyzvednutí atd.atd...
Na jaře se každopádně ukáže, jak to všechno bylo a je...
Je to prostě náš koníček, který se nějakým
...nějakým stylem vyvrbil. Držte nám palce
To klomfi: objevitelé to mají vždy těžké, jarní klubovka bude ale určitě zajímavá
Djklomfi:
Ahoj. Jsem rád, že ten můj komentář bereš takhle. Ani po tvých upřesňujících informacích ale nevidím důvod ho nějak významně korigovat. Nicméně vám přeju do jara hodně úspěchů a pokud se můj předpoklad ukáže jako mylný, budu jenom rád.
držím palec zavist onoho prostředí na šumavě je nádherně a těším se na další gut čtení
držím palec zavist onoho prostředí na šumavě je nádherně a těším se na další gut čtení
Tak pánové, to co vyvolá článek v novinách jsem ani ve snu netušil
Už mně kontaktovalo spousty pamětníků a lidí, kteří byli nebo jsou nějakým způsobem do tohoto tématu zainteresováni. Nové poznatky a informace zpracovávám, je toho opravdu spousty
Tak doufám že se brzy objeví na Jantarovce:-)
Naše hledání fabriky - 7. část
To MartaViky:
Určitě bude další pokračování, už jej píšu a navíc jedeme během příštího týdne kopnout jeden nově objevenej vchod, takže doufám, že zem nebude tak moc zmrzlá, abysme se zas tak moc nenadřeli... Ale což, my jsme správní pačoši a mráz nás nezastaví
Zajímavé je, že se mi ozval i jakýsi pán z bezpečnostních složek a jeden Rus, tak jsem zvědav, jestli se toho vůbec dožiju Jinak redaktor MF narazil i na úplatkářskou kauzu a nálezy beden s "čímsi", na které intenzivně pracuje, pokud se to opravdu prokáže, budou padat na ministerstvech hlavy... Začíná se nám to pěkně zamotávat...
Článek pěkný, účel určitě splnil - Djklomfimu se ozývají další pamětníci. Nevím, jestli ve Františkově něco pod zemí objeví, nebo ne, ale palce držím. A doufám, že budou ke čtení a pokoukání nějaké novinky na jantarovce.
Bohužel to mám daleko, takže pomoct nemůžu, ale držím palce.
jj o te tovarně vim,už sem kolem chodil a a nak sem nemohl najit vchod.na jaře se tam chystam znova pořadně to prozkoumat,i stema dokumentama je to pravda,ptal jsem se par lidi a ty mi to potvrdily
Pátrání po podzemní továrně Na Františku jsem se učastnil před 6 lety spár nadšenci z Příbrami.V té době jsem četl dokumenty které získali z archivu ministersva vnitra a vojenské kontrarozvědky.Skutečně se tam vyráběli díly do letadel.Po válce se odvezlo vše dle uvedeného seznamu do Letnan.Z hlašení vojenské kontrarozvědky v troskách továrny pohraničníkum zmizel převaděč který už večer byl viděn v Německu.Při pátrání mím známím pomáhal legendární pirotechnik z Budejovic (dnes už bohužel po smrti)Pevně věřím že ta fabrika tam skutečně v podzemí je ale náklady na její zpřístupění by byli obrovské. Proto ji asi nikdy nespatříme.Přesto všem přeji hodně nadšení a štěstí.
Pátrání po podzemní továrně Na Františku jsem se učastnil před 6 lety spár nadšenci z Příbrami.V té době jsem četl dokumenty které získali z archivu ministersva vnitra a vojenské kontrarozvědky.Skutečně se tam vyráběli díly do letadel.Po válce se odvezlo vše dle uvedeného seznamu do Letnan.Z hlašení vojenské kontrarozvědky v troskách továrny pohraničníkum zmizel převaděč který už večer byl viděn v Německu.Při pátrání mím známím pomáhal legendární pirotechnik z Budejovic (dnes už bohužel po smrti)Pevně věřím že ta fabrika tam skutečně v podzemí je ale náklady na její zpřístupění by byli obrovské. Proto ji asi nikdy nespatříme.Přesto všem přeji hodně nadšení a štěstí.
Je to hodně zajímavé čtení a věřím,že pod zemí tam skutečně něco je,ale myslím si,že to bude z velké části zavalené a zatopené vodou.
O továrně ve Františkově vím od kolegy z práce,rodilýho Šumaváka.Jenže je to problém,po válce tam řádila armáda s těžkou technikou a všechno co šlo zahrnuli vrstvou země k nepoznání.Prohlížel jsem starý letecký fotky a není na nich nic moc vidět.Chtěl bych se tam taky podívat,s detektorem,jenže předpokládám minimálně 1m navážky na původním terénu a to by bylo už spíš na georadar a nebopro proutkaře.Samozřejmě přeju každému ůspěch,pokud se pustí do podobný akce.
Podzemní továrna je na Františkově je moje srdcovka a tak trochu obsese 😎 Jsem v okolí stolového hřbetu každou dovolenou i prodloužené víkendy... už jsem byl skoro na všech tisícovkách... Zajímavostí je tam až až.
Přidat příspěvek
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.