Zajímavý článek
Obrněný Rolls-Royce: neprůstřelný duch
Kategorie: Války , První světová válka , Technika
Značka Rolls-Royce je odnepaměti nositelkou luxusu. V minulosti se však pro tyto vozy našlo uplatnění i v armádě. Obrněná verze s podvozkem Rolls-Royce byla vyrobena v roce 1920 a dodnes je v automobilových kruzích považována za nejlepší auto na světě zkonstruované v letech 1906 až 1926…
Neprůstřelný duch, tak se tomuto vozu říkalo, byl poprvé představen na výstavě automobilů Olympia ve Velké Británii roku 1906 a to ve čtyřválcové a šestiválcové verzi. Model ihned sklidil obrovský úspěch. Prodalo se 7824 kusů a do roku 1925, kdy firma uvedla PhantomI, se vyráběly pouze tyto obrněné verze.
Obzvlášť oblíbeným se stal neprůstřelný duch u indických maháradžů. V roce 1911 byl dokonce vyroben model s baldachýnem, který chránil majitele před slunečními paprsky. O tři roky později se však již šestiválcová verze využívala pro britské vojenské účely. Díky konstrukci podvozku byla nejefektivnějším vozidlem v terénu. Dokonce se našlo několik občanů, kteří dobrovolně věnovali svůj Rolls-Royce armádě. Jedním z prominentních dárců byl Hugo Grosvenor, jehož vůz putoval až do dalekého Egypta.
Později byl zkonstruován i model s kulometem, jehož karoserie vypadala hrůzostrašně (foto)…
Obrněný Rollce- Royce měl však mnoho výhod i nevýhod. Nebyl sice tak „nemotorný“ jako klasický tank, ale zase měl hned několik zranitelnějších míst, které mohl nepřítel využít během útoku. Do bojů na západní frontě například vůbec nezasáhl. Osudným se mu stalo nepoddajné bláto.
Nakonec byly vozy vyslány jako podpora ruských a rumunských jednotek v zimě roku 1916 při útoku na německé a bulharské pozice blízko Cernavoda (Rumunsko). Nejvýznamnější časovou etapou však pro ně zůstane prvních šestnáct měsíců války, kdy zaznamenaly dobré výsledky při bojových akcích.
Vynachválit si je nemohl legendární poručík Lawrence bojující v Arábii. Dokonce řekl, že jsou pro boj v poušti „cennější než rubíny“. Nápomocné mu a jeho jednotkám byly především během turecké vzpoury a následnému nucenému útoku na jednu z tureckých pevností, do kterého se zapojilo celkem osm vozů.
Obrněný Rollce- Royce byl do bojů povolán znovu v roce 1922, kdy vypukla irská civilní válka. Využíván přestal být až po konci druhé světové války. Mezitím zasáhl i do nepokojů mezi neonacistickými a komunistickými silami. V roce 1946 byl umístěn do muzea tanků první exemplář.
„Rolls – Royce je jedním z nejšpičkovějších exponátů, které máme,“ říká David Willey, správce muzea tanků v Dorsetu (Anglie).
Před třemi lety byla zrekonstruovaná verze s původním podvozkem vydražena za 87 750 dolarů.
Článek je zařazen v kategoriích:
- Archiv článků > Války
- Archiv článků > Války > První světová válka
- Archiv článků > Války > První světová válka > Technika
Komentáře
Pěkný článek
zajímaví
Mně přijde článek poněkud zmatečný. Na výstavě v roce 19,6 se mu rozhodně neříkalo "neprůstřelný duch" označení bylo 40/50 h.p. a produkce začala v roce 1908 v Derby, pojmenování Silver Ghost tedy stříbrný duch, dostal vůz až o dost později a nikoli od firmy, ale od novinářů. Na zmíněné výstavě v Olympii v roce 1906 nebyl vystaven vůz, ale pouze dvě šasi s novými motory (a dvě se staršími). Takže začátek vozu jako celku je až v roce 1908. Vozů bylo opravdu vyrobeno 7874, ovšem většina až po válce a z nich pak 1701 kusů v USA v pobočce ve Springfieldu. No a jak to bylo s tím pancéřovaným strojem, v reálu samozřejmě jinak. První tři kusy byly postaveny pro RNAS (tedy leteckou službu královského námořnictva) na rekvírovaných šasi (nikoli automobilech, šlo o šasi z továrny) a následně protože se na kontinentě (byly zkoušeny v roce 1914 ve francii) poměrně osvědčily, byla zahájena výroba. Firma RR po dobu války údajně model Silver ghost nevyráběla a její výroba šla pro armádu a podvozky 40/50 h.p. sloužily pro různá užitková vozidla a také pro obrněné vozy. zřejmě nejsou započítány do počtu vyrobených vozů Silver Ghost. Obrněný vůz měl od počátku jako výzbroj kulomet Vickers ráže .303, měly ho už první 3 kusy poslané do Francie v roce 1914. Oficiální označení bylo "Rolls-Royce armoured car" ale později se vžilo označení doplněné o označení roku tedy "1914 Pattern", to je ale nepůvodní a zavedené (možná) až po zavedení vozů vzoru 1920 a později 1924. Celkem bylo v letech 1915 - 1918 vyrobeno 120 kusů, které byly po válce modernizovány na Rolls-Royce 1920 Pattern a Rolls-Royce 1924 Pattern.
o bojovém nasazení na západní frontě je v článku nesmysl, vozy se samozřejmě účastnily a to poprvé 3.12.1914 v době ústupových bojů v době kdy válka ještě byla pohyblivá. Celkově bylo postaveno 6 eskadron obrněných vozů RR, všechny patřily pod RNAS, každá eskadrona měla 12 obrněných vozů. jedna byla nasazena ve Francii, další byla odeslána do Afriky kde měla bojovat s Němci v koloniích. Další dvě byly v dubnu 1915 odeslány do Gallipoli. Všechny eskadrony obrněných aut ale byly v srpnu 1915 rozpuštěny a jejich vozy byly předány armádě, která je zařadila k "Light Armoured Motor Batteries of the Machine Gun Corps" tedy ke kulometnému sboru. Protože poziční válka neumožňovala použití na evropském bojišti, byla jednotka z Francie přesunuta v roce 1915 do Egypta, právě vozy této jednotky byly použity v poušti proti Turkům (opět je v článku nesmysl, nešlo o žádnou "tureckou vzpouru" ale o vzpouru arabů proti Turkům). Pojem "civilní válka" je docela pikantní a vznikl zřejmě mizernou znalostí jazyka, česky se tamkový konflikt obvykle označuje jako "občanská válka" a do Irska bylo odesláno 13 kusů vzoru 1920 pro vládu Irského svobodného státu a byly použity proti IRA, která vedla proti vládě partyzánskou válku. Vozy byly použity úspěšně například při obsazení Corku. Sloužily v Irsku až do roku 1944 kdy byly vyřazeny, protože už pro ně nebyly k dispozici pneumatiky. v roce 1956 byly odstrojeny a šasi prodána. Vozy měly zřejmě docela solidní životnost, protože z vyrobených 120 jich bylo na počátku WWII ve službě ještě 76, což když připočteme 13 prodaných do Irska dává za celé období do roku 1939 pouhých 31 ztracených kusů. Vozy RR byly dislokoány na středním východě a účstnily se například obrany základny v Habániya, potlačení proněmeckého povstání v Iráku a bojů v Sýrii proti jednotkám vichistických francouzů. Později už byly používány pouze k policejním akcím v Palestině a Iráku. Vozy "indian Pattern" (šlo o podobné vozy ale s jinou věží) byly údajně použity v Barmě. Věta "Mezitím zasáhl i do nepokojů mezi neonacistickými a komunistickými silami" je mi zcela nepochopitelná, neonacisté jsou věcí notně po WWII kdy už tyto vozy nesloužily (a většinou ani neexistovaly) a tedy srážky mezi neonácky a komouši prostě tahle auta nezažila. No a samozřejmě v Muzeu v Bovingtonu NENÍ první exemplář. Je tam vystaven vůz z poválečné verze 1920 Pattern, což je vidět na první pohled, protože původní stroje měly vyplétaná kola (jako třeba motocykl) a pochopitelně neměly ani elektrická světla (ta se montovala od roku 1919).
S vozy se poměrně dost laborovalo, třeba v Egyptě dostala část z nich novou věž, ve které byla protitanková puška Boys a kulomet Bren, jiné byla (snad pro nedostatek ND) přestavěny na podvozek Fordson. Existovala i indická verze s jinou věží a prodlouženou pancéřovou kabinou, věž indické verze byla polokulovitá s 4 pozicemi pro kulomet (kulomety byly zřejmě 2 a přemísťovaly se dle potřeby). Indická verze nemá za kabinou místo pro náklad, typické pro ostatní pancéřové RR, kde byli standardně převáženi buď vojáci (obvykle 4) nebo různý náklad pro zásobování odloučených jednotek. Vozy byly totiž od počátku konstruovány i pro použití v koloniích, v roce 1914 se nepočítalo s dlouhou válkou, takže použití pro policejní akce bylo logické.
Přidat příspěvek
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.