Objevena nejstarší narativní scéna: muž s penisem v ruce sledován zvířaty
Kategorie: Nálezy nejenom s detektorem na blízkém východě
V jihovýchodním Turecku byla odhalena tesaná kamenná lavice s reliéfy zvířecích a lidských postav s hlavním motivem v podobě muže s obnaženým falem v ruce. Představuje nejstarší známé vyobrazení narativní scény (příběhu) a odráží složitý vztah mezi lidmi, přírodními silami a zvířecím světem, který je před 11 000 lety obklopoval.
Archeologové objevili reliéf při záchranném výzkumu pod moderním domem ve vesnici Sayburc postavené v roce 1949. Region je plný historických nalezišť jako jsou nejstarší megalitické komplexy na světě Göbekli Tepe či Karahan Tepe z období okolo roku 9 500 př. n. l. Dosud 17 objevených významných nalezišť patří k nejstarších sídlům a náboženským komplexům na světě. Při vztyčování megalitů byli jejich stavitelé ještě lovci a sběrači. Postavili si domy a společné budovy, zanechali kočovného způsobu života, ale ještě nepřešli k farmaření a domestikaci dobytka.
V roce 2021 obdrželo archeologické muzeum Sanlıurfa informace o znovupoužití obelisků při stavbě zahradních zdí v Sayburcu. Archeologové potvrdili, že se opravdu jedná o neolitické stély a zahájili výkopové práce. Pod dvěma moderními domy objevili kruhovou jámu vytesanou do vápencového podloží. Podél obvodové zdi dlouhé 11 m objevil tým lavici ve skalním podloží. Je asi metr vysoká, 70 cm hluboká a 3,7 m dlouhá. Obraz byl vytesán do vnitřní strany lavice – kdysi umístěné ve společném domě.
Pětidílný reliéf zobrazuje scénu s lidmi a zvířaty s důrazem na prostřední část s vystouplým reliéfem muže svírajícím svůj penis v pravé ruce. Jako jediná postava scény vystupuje z díla trojrozměrně, ostatní obrazy jsou ploché. Pozoruhodný je také trojúhelníkový náhrdelník nebo nákrčník muže. Po stranách stojí leopardi s otevřenými tlamami a pohledem k muži, leopard vlevo je zobrazený s penisem, druhý bez.
Na západní straně reliéfu jsou postavy muže a býka. Muž je zády ke středu díla, pokrčený v kolenou s penisem na břiše a v ruce něco svírá – dle archeologů pravděpodobně hada či „chrastítko“. Druhá ruka je volná, zobrazena se šesti prsty. Stylizovaný býk je zobrazen z profilu, ale hlava a rohy pohledem shora, resp. s hlavou vytočenou o 90° vpravo. Postavy jsou v pohybu a ve vzájemném vztahu, mají společné téma a vyprávěný příběh.
Scéna zobrazená na lavici zachytila narativní integritu jak tématu, tak i příběhu (na rozdíl od jiných soudobých obrazů) a představuje nejpodrobnější zobrazení neolitického příběhu, který se až dosud na Blízkém východě našel. Přibližuje nás neolitickým lidem a jejich světu. Z této doby jsou známy i jiné reliéfy lidských a zvířecích postav, ale až dosud bez společného příběhu. Tento je nejstarší svého druhu.
Roman Němec
Zdroje: phys.org, cambridge.org
Reliéf Sayburc
Panel se scénou, na které je mužská postava držící falus a po stranách dva leopardi
Dosud byla prozkoumána pouze polovina budovy
Vykopávky uprostřed budov
Detail
Článek je zařazen v kategoriích:
- Archiv článků > Archeologie a nálezy detektory > Nálezy detektory kovů a záchranné výzkumy v zahraničí > Nálezy nejenom s detektorem na blízkém východě
Komentáře
kolega mistr Cement, omlouvám se za vyrušení, leštěte si při výkladu klidně dál
- ten výjev značí to, že je člověk na vrcholu a jeho síla je symbolicky znásobena tím, že je postava zobrazena jako ithyfalická, proto jsou i ta zvířata autorem zvolena jako nebezpečná, proto jsou zuby /no, jestli v tomhle někdo pozná leoparda, pak tomu musíme věřit/ i býčí rohy zvýrazněné, proto je i ten vystouplý relief umístěn jako titulní scéna a ona figura stojí v plné síle přímo uprostřed páru litých šelem - samce a samice
příteli, i já samosebou myslel, že ten bronzovej
Přátelé badatelé.....archeologická komunita řeší čuráky ( falusy ) všech možnejch postav, ale nikoho nezarazí fakt, že ústřední "3D" postava má uši umístěny až nepřirozeně vysoko oproti současným lidem a vůbec nevypadá jako člověk. Spíš bych to nazval humanoidem...... Jak to připadá Vám ostatním, když pominete péra a podíváte se na uši ?
kolega Herr
- áno, tu jede na plné obrátky selektivní pozornost - 99% mužů!! i žen má vrozenou schopnost ignorovat bezvýznamné stimuly, zaměří se na přirození, je to normální, naprosto běžná koncentrace pozornosti a tudíž jaksi logicky nehrozí její distribuce, všechna její kapacita je soustředěna na falus a z těchto pochopitelných a přirozených důvodů tu uvedených není v žádném případě možná pozornostní fluktuace v podobě nějakých bezvýznamných uší
- člověk je to na sto procent, určitě to není nějakej mimozemšťan, bo ti neměli šulína, ti se rozmnožovali trocha jinak
- a pro příklad třebas tohle - světe div se, ale je to pes, i když jeho uši ba ani tělo proporciálně dnešnímu psu neodpovídají, tedy pokud už v té oné dávné době neměli našlechtěný jezevčíky
https://1url.cz/mrCQo
- to je, jako by jsi po mě chtěl, abych při balení buchty nekoukal tam ani tam, ale prohlížel si její uši
a ještě k tomu výjevu
- ta postava co drží hada, nebo "chrastítko"
- tak samosebou tu jde o člověka a nebezpečná zvířata, do tohoto prostředí se beránek, ani bubínek, ani chrastítko moc nehodí, v originál tureckým textu je uveden had, někde to formulovali přímo jako "chřestýš" , no a jinde to přeložili jako "chrastítko"
- a ještě ten nadpis
"muž s penisem v ruce sledován zvířaty"
- to zní jako nějaká dost ujetá úchylárna
https://1url.cz/nrCWa
Cemente, ještě jednou díky, vyhladil jsi mi ten pinďour dokonale a kámošovi už se bimbá spokojeně na krku :)
taky přeji všem zůčastněným příjemné tyto dny, pod stromkem plno dárků, na plynoměru a el.měru co nejmíň a hlavně - ať vás při "TAMTOM" nesledují žádná zvířata
https://www.abebooks.com/book-search/title/turkey-and-giant/
HerrBriz vhodně poznamenal, že tvář onoho člověka je spíše zvířecí. Proto bych se přikláněl k tomu, že jde o ztvárnění mytologie, než o muže, co si dělá dobře
https://www.abebooks.com/book-search/title/turkey-and-giant/
HerrBriz vhodně poznamenal, že tvář onoho člověka je spíše zvířecí. Proto bych se přikláněl k tomu, že jde o ztvárnění mytologie, než o muže, co si dělá dobře
V Turecku a v okolních destinacích je takových sošek a podobných děl více. Viděl bych to na tehdejší náboženské znázornění, které samozřejmě plně ustoupilo křesťanství a později islámu.
Taky ty zvířárka mohl někdo dotesat o pár let později,přijde mi to na ůplně jinej styl,než ta figura.
Přidat příspěvek
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.