Loď z alžbětinské éry v zatopeném lomu

Kategorie: Nálezy nejenom s detektorem ve Velké Británii a Irsku

Vrak lodi objevili dělníci v zatopeném lomu asi 60 kilometrů od Londýna. Pochází z alžbětinské doby, která byla velmi dynamická hlavně z hlediska rozvoje obchodu.  Mnoho plavidel se z tohoto období nedochovalo, proto jde o velmi vzácný objev.

Velká část dřevěného trupu vzácné lodi z alžbětinské éry byla nalezena v zatopeném lomu v jihovýchodní Anglii, několik stovek metrů od nejbližšího pobřeží. Z tohoto období se dochovalo jen málo plavidel. Odborníci proto věří, že tento objev vrhne nové světlo na klíčové období mořeplaveb, kdy se velmi rychle rozšiřovaly obchodní vazby po celé Evropě díky ovládnutí Lamanšského průlivu.
„Nález lodě z konce 16. století uchované v lomu byl skutečně neočekávaný. Jsme ale za něj opravdu rádi a samozřejmě ho vítáme,“ řekla archeoložka Andrea Hamel z Wessex Archaeology. Dodala, že zkoumání pozůstatků může přinést nové informace týkající se stavby lodí.

Zbytky lodě nalezli pracovníci firmy Cemex letos v dubnu v lomu v Kentu, kde se bagroval štěrk. Toto místo se nachází ve vzdálenosti přibližně šedesáti kilometrů jihovýchodně od Londýna. Nálezci objev řádně oznámili příslušným úřadům. Ty zajistily finance na výzkum a obnovu pozůstatků lodě. 
Odborníci se domnívají, že v místech, kde se nacházely pozůstatky lodi, bylo v šestnáctém století pobřeží. Loď se tam pravděpodobně ocitla poté, co ztroskotala na skalnatém ostrohu nebo byla vyřazena jako nezpůsobilá k plavbě.

Odborníci již provedli dendrochronologickou analýzu. Zjistili, že loď byla postavená ze stromů dubu letního (Quercus robur) pokácených v letech 1558 až 1580. A to v novějším carvelovském stylu - ze zapuštěných prken přibitých k vnitřnímu rámu, což dělalo silnější, čímž bylo loď silnější a těžší. Tento typ konstrukce byl vyvinutý ve Středomoří.

Po dokončení všech analýz bude loď v dnes již zatopeném lomu znovu pohřbena, aby byla chráněna vrstvou bahna. Dřevo totiž rychle hnije na vzduchu i ve vodě a obvykle vydrží jen několik let. Pokud tedy není chráněno právě anaerobní vrstvou sedimentu – tedy vrstvou, která ho chrání před kyslíkem. 
„Pozůstatky této lodi jsou opravdu významné a pomáhají nám pochopit nejen samotné plavidlo, ale i stavby lodí v širším kontextu. Stejně jako obchod v 16. století, které je považováno za dynamické období,“ uvedl v prohlášení vedoucí pracovník Antony Firth z  Historic England.

Zdroje: www.livescience.com

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

;-)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru