Jen se ještě opravím. Loď která se potopila se jmenovala Iro Maru . Přeju pěkný počtení.
Dodělávám film. Upravím ho pro válkaře bez potápění a v komentu ještě odešlu odkaz, kde film bude.
Zdravím Tomislav
Letadla a lodě na Peleliu part 3 - závěr
Kategorie: Války , Expedice , Druhá světová válka , Nálezy techniky
Venku zase sněží. Pojďme se tedy ještě naposledy ohřát na souostroví Palau v Pacifiku. Horko bylo tehdy i posádkám japonských letadel, které se marně snažily uhájit ostrov Peleliu před americkou invazí.
Na to, co z letadel slavné císařské armády zbylo jsme se vydali podívat, jako obvykle na kole. Nakoupili jsme balenou vodu v plastových lahvích v místním bufetu. Tehdy mariňáci ráno před útokem vyfasovali hliníkové polní láhve s vodou, která jim na celý den opravdu stačit nemohla! Tyhle originál US láhve ležely po celém ostrově všude. Zmačkané , otlučené, pověšené na křížkách, ale pořád lesklé tak, jako tahle před bufetem na zemi.
Minuli jsme na kole místní předvolební kampaň. Pod plátěnou stanovou střechou seděl politik s mikrofonem a snažil se přesvědčit, že to je právě on, kdo zajistí pro chod ostrova nejvíc peněz od Američanů, Japonců a turistů jako jsme my. Sotva jsme ho minuli, kámošovi se zaseklo torpédo u zadního kola. Zpátky do půjčovny pro jiné kolo se potupně vracel okolo shromážděných domorodců. Kolo nesl v ruce ve 40 stupňovém vedru, lilo z něj jak z konve. Když ho uviděl pán za mikrofonem, přestal mluvit a zřejmě nechápal ...
Nakonec jsme dorazili na jižní část ostrova kde v blízkosti letiště skončila jedna z japonských slavných stíhaček Zero v džungli s ještě vytaženým podvozkem ve spleti lian vypadalo dost nepřirozeně.
Na zemi okolo trupu ležela spousta trosek . Na kusu křídla na zemi bylo ještě patrné červené kolo japonského císařství. Někde jsem zaslechl, že se Zera dělala z překližky a proto se jich do dnešních dnů mnoho nezachovalo. Tahle stíhačka byla z větší části z hliníku a držela vcelku pohromadě. Udivil mě hodně malý kokpit letadla.
Překryt kabiny už neměl sklo, ale byl stále funkční.
Pak jsme to vzali na druhou stranu ostrova nejvíce zasaženou tajfunem. Moře tady zvedlo tuny písku a zasypalo džungli 100 m do vnitrozemí. S pískem nadzvedl vítr i tuhle leteckou vrtuli a odnesl jí do džungle.
Vrak letadla mohl ležet na korálové lavici a tajfun jej přestěhoval do džungle. Z jakého však letadla vrtule byla se už asi nedozvíme. S čím však tajfun nehnul, byl tenhle japončickej bunkr.
Uvnitř bunkru jsme v přítmí zahlédli na stropě jakési nápisy v japonštině.
Představoval jsem si, že osádka bunkru v obležení napsala svou krví na zeď pevnosti nápisy jako třeba ,,NOPASARAN,, nebo ,, POBEDA ,, ale po ,,odborné analíze,, nám kamarád pomohl přeložit, že se jedná pravděpodobně o nápis v japonštině ,,CEMENT,,. .. Museli jsme se trmácet až na konec světa, abychom se dověděli, že se jedná o nápis ,,Cement,,? Umístěném v betonovém bunkru? Dále se dozvíte, že se nejednalo o poslední překvapení takového druhu.
Vyrazili jsme zpět. Kopce okolo nás ještě dnes skrývají zbytky letadel a jejich pilotů.
Naplánovali jsme si výlet k hlavnímu ostrovu COROR. Vody kolem tohoto ostrova jsou mělké, ale pro horší viditelnost vnitřní laguny nejsou pro potápěče tak zajímavé. Tam se také v roce 1943 ukryla japonská loď s nákladem nafty a benzinu Iso Maru.
Dostala přímý zásah leteckou pumou a šla ke dnu.
Dnes leží ve třiceti metrech a kromě kanonu na zádi, pár barelů nafty a dopitého saké nic zvláštního nenabízí.
Zato Zero na mělčině před hlavním městem v 15 metrech vypadá jako nové. Jen vyměnit svíčky dotankovat a vzlítnout. Asi by to nešlo. Má ulomený plovák a motor taky není v nejlepší kondici.
Nevím, jak se jmenovaly všechny ty typy japonských letadel, ale když jsem se ptal našeho japonského potápěčského průvodce, vždy odpovídal, ,, tohle je Zero,, .Na plováku hydroplánu jsem si všiml malé přinýtované destičky opět s japonským nápisem.
Kamárád nás opět konsternoval s faktem, že v překladu to znamená ,,VODOŤESNÉ,,. Což se viditelně nezakládalo na pravdě. Mám ještě jeden japonský nápis na komunikační destičce pro potápěče v japonštině. Trochu se bojím nápis přeložit, takže kdyby někdo z vás věděl?
Ještě jsem objevil poblíž vraku baterii a plovák letadla.
Po cestě domů jsme míjeli zbytky japonského jeskynního opevnění.
V těchto jeskyních nebyli jenom Japonci, ale také hadi.
Po příjezdu domů jsme si zašli v přístavu na chlazený (jap. plech. pivo ASAHI) a ještě chvíli jsme rozumovali nad dvěma leteckýma motorama vedle Dive Centra. Průvodce opět hrdě hlásil, že jsou to také Zera!?
Neměl jsem v úmyslu se na těchto stránkách pasovat do znalce bojové techniky. Budu rád, když se k jednotlivé technice fundovaně vyjádříte a vše uvedete na pravou míru. Jen jsem vám chtěl zprostředkovat atmosféru místa, kde se nejenom potápěči, hledači pokladů ale i obyčejní turisté cití jako v ráji. Ostrovu se také říkalo ,, Zelené Peklo,,. Tehdy to tak bylo. Dnes o tom vypovídá množství pomníčků a pietních míst.
K tomu snad jen dodám. Všimli jsme si rozmrzelosti místních, že prý jim tajfun vzal nejenom střechy domů ale i políčka s marihuanou. V době kdy jsme tam byli my, byla prý tráva ještě mladá ale díky sedmi stupńům nad rovníkem místní věří, že jim rychle doroste!
A nad ostrovem se zase rozhostí pohoda a mír. A tak to má být!
Článek je zařazen v kategoriích:
- Archiv článků > Války
- Archiv článků > Archeologie a nálezy detektory > Expedice
- Archiv článků > Války > Druhá světová válka
- Archiv článků > Války > Druhá světová válka > Nálezy techniky
Komentáře
Hezky...
Parádní článek. Díky
hezký počtení-musel to být masakr na ostrůvku
Ten hydroplán by mohl být Aichi E13A Jake, ale měl by mít dva plováky vedle sebe, ale to není vidět, jinak super článek, díky
To Pilotk díky za určení - opravdu , hydroplán měl původně dva plováky (jeden byl utržený viz foto) je to E13 A alias Jake pro jednoho pilota a další dva členy posádky.
supéééééééééééééér článek
a foto ještě lepší
Tak už zase .. pěkně.
no není co, dodat super, film mě zajímá, předem díky za odkaz
Super článek a fotky
Přidat příspěvek
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.