Historie Škodovky v nálezech.

Kategorie: Nálezy detektory kovů a záchranné výzkumy v ČR a SR

Něco o mém chlebodárci v běhu času.

Původně jsem tento příspěvek zamýšlel jako článek ale tady je jednodušší vkládání a tak lenost zvítězila,,, Letos je to 110 let od prvního vyrobeného automobilu Laurin a Klement "Voiturette A". Pár let předtím vyráběla továrna kola a motocykly ale v roku 1905 se zařadila mezi ne bezvýznamné výrobce aut. Už před WW I dosáhl L a K světový rychlostní rekord v příslušné kategorii čtyřválců výkonem 118,73 km/h. Počas Velké války dokázali LaK vyreklamovat své zaměstnance z fronty a jak se zdá zasadil se i o pomoc obyvatelstvu města. Žetony firmy zřejmě fungovaly jako nouzové oběživo v období nedostatku drobných.Tyto účelové známky razila firma I.B.Pichla v Praze (stejně jako třeba některé psí známky) a něco víc o nich z mé korespondence s p. Nachtmanem z Škoda auto a.s.:Platidla byla poprvé publikovaná v drobných pracích ing. Dobrého v roce 1932, definitivně byla katalogizovaná v katalogu DOBRÝ, Josef: Soupis nouzových peněz vydaných na území Československé republiky v l. 1914-1923, NČČs 13-14, 1938, s. 97-142, tabule XVII-XXIV pod společným číslem 224. Jedná se o tři nominály. Ing. Dobrý je řadí do kategorie „D“ čili „Platidla jednotlivých soukromých podnikatelů jako konzumů, živnostníků atd. z l. 1914 až 1918. ...“a uvádí u nich vročení (1916?). Nic víc, ani že jejich ražbu provedla pražská ražebna I. P. Pichl. Z doby první světové války je známa i na území ČR řada nouzových platidel, která zastupovala v peněžním oběhu chybějící hlavně drobné mince. Ty byly zčásti staženy státem (bronz a nikl byly strategické suroviny), zčásti i obyvatelstvem, pročež váznul drobný obchod. Nouzovými platidly té doby byly především papírové poukázky, kovových nebo jiných nepapírových (sklo) nouzovek z té doby je poskrovnu. Z „nouzového“ materiálu (Fe a Zn), z něhož jsou platidla L & K vyražena, a který je charakteristický pro válečné ražby mincí první i druhé světové války, lze usuzovat, že Dobrého datace výroby těchto platidel do období první světové války je správná. Ovšem nominální hodnota 4 (haléře) v rakousko-uherské měnové soustavě korunové měny (od. r. 1892) neexistovala. To by pak ukazovalo na jiné užití těchto předmětů, a to jako účelové známky. Možná firma zavedla za první světové války nějakou buď firemní nebo i veřejnou válečnou kuchyni, kde se za dotované ceny mohli buď zaměstnanci nebo potřební lidé v době nedostatku potravin najíst. Tak to fungovalo v řadě měst. Známky se prodávaly za minimální cenu i poté, co cena potravin strmě vzrostla. Tak to bylo např. v Plzni. Do roku 1915 byla např. cena polévky v Obecní kuchyni právě 4 haléře. Druhé dva nominály emise L & K zase spíše ukazují na nouzová platidla, lokálně suplující funkci chybějících vládních deseti a dvaceti haléřů. Po válce v období recese byla firma LaK donucena k fůzi s plzeňskou Škodovkou. Mimochodem možná nevíte že až do roku 1938 měli škodovky volant vpravo. Až protektorátní výroba pro německé potřeby volant přestěhovala a tak to už zůstalo. Za WW II se vyráběly obrněné auta,munice i součásti letadel. Od 1942 zase osobní auta. Po válce paradoxně znárodnění škodovku zachránilo,protože po bombardování zůstala v troskách. Za totáče se národnímu podniku vedlo podle toho co soudruh dovolil. Nechyběli nápady,ani potenciál ale možnosti byly omezené schvalovacím procesem... Nová historie se začala psát po začlenění do koncernu VW v roce1991 a začal růst završený loni vyrobeným a prodaným milionem aut naší značky. Protože se fabrika od svých počátků nesmazatelně zapsal do historie regionu najdou se i detektorem střípky jejích osudů. A ty vám zde předkládám... Harymar. zdroje: http://www.i-magazin.cz/view.php?cisloclanku=2006050047 archiv autora... :-)
Blízká minulost...
Blízká minulost...
Účelovky-nouzovky LaK...
Účelovky-nouzovky LaK...
Známky předchůdce dnešních odborů
Známky předchůdce dnešních odborů
E.Škoda si přinesl do Bolky i svoje účelovky...
E.Škoda si přinesl do Bolky i svoje účelovky...
...z Pilsenu (jj,vím že je to Plzeň)
...z Pilsenu (jj,vím že je to Plzeň)
Knofl zřejmě závodní stráž...
Knofl zřejmě závodní stráž...
...zezadu sežraný dosti.
...zezadu sežraný dosti.
Odznáčky.
Odznáčky.

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Moc pěkné nálezy ;-) ;-) ;-) :-) :-)

Zajímavý, ale jako článek by se to četlo líp. :-)

Feek: Náčelník to slíbil rozdělit do odstavců co tam původně byly a hodit to mezi články aby se to neztratilo. Nicméně tady se to taky neztratí takže OK... 8-)

To o platidlech je jistě zajímavé, ovšem vyprávěnky o výrobě ve škodě za války (WWII) jsou poněkud mimo. Navíc autor na začátku píše o L+K ale později o škodovce v Plzni. No a Škoda Plzeň vyráběla obrněná auta naposledy koncem let dvacátých - šlo o OA-27 - kdy vyrobila malou sérii 12 kusů pro ČS armádu. Za války v Plzni běžela výroba tanků LT-37 (pod označením Pz 38(t) ) a následně když tank už neměl výkony pro boj na východě, samohybných děl Marder a Grille na jeho podvozku. Následovala výroba stíhačů tanků Hetzer, opět s použitím původní konstrukce LT-38, ale už více upravené. A ono slavné bombardování Škody Plzeň na konci války mělo celkem logický důvod, tím byla právě výroba Hetzerů - Škodovka byla poslední fabrika která vyráběla obrněná vozidla pro němce. Ostatně Hetzera se dělaly i po válce a to dokonce na vývoz do Švýcarska. A to že volant byl napravo, je snad normální, když se v ČSR jezdilo vlevo, napravo měly volant všechna předválečná ČS auta, i sajdkáry u motorek byly tehdy na druhé straně.

Autor píše celou dobu o boleslavské fabrice. Zmizení odstavců způsobilo neoddělení první zmínky o Plzni v mailu p. Nachtmana,kde odhaduje účel nominálu 4 L+K na analogii s Plzní a druhé zmínky o fůzi s Plzní. Boleslav byla totiž bombardována taky... A opravdu je normální že ne všichni vědí že za první republiky se jezdilo vlevo... ;-) Ale jinak díky za podčlánek o Plzni. 8-)

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru