boží
Červená nad Vltavou I
Kategorie: Nálezy detektory kovů a záchranné výzkumy v ČR a SR
V dnešním a i v dalším povídání o staré Vltavě se podíváme do Červené nad Vltavou. Při plavbě od Podolska narazíme po cca 3 kilometrech plavby na další pamětihodnost středního Povltaví, kterou je železniční most přetínající Vltavu v místech, kde začínala obec Červená nad Vltavou zde označovaná římskou číslicí I.
Se stavbou mostu na železniční trati Písek-Milevsko-Tábor bylo započato v listopadu 1886 za nízkého stavu vody. Nejprve byly vybudovány dva krajní podpěrné pilíře na skále a poté dva střední kamenné pilíře ve tvaru komolých jehlanů, na které se později montovala železná konstrukce – mostovka. Jeden pilíř byl vystavěn na levém břehu a druhý na pravém břehu v těsné blízkosti Vltavy. Původně se uvažovalo o tom, že železná konstrukce bude uprostřed podepřena třemi kamennými pilíři, ale od tohoto řešení se upustilo pro nestabilní řečiště a velký provoz vorů a lodí po řece.
Jednalo se o první most na našem území, jenž byl montován tzv. letmou montáží. S montováním konstrukce mostu se začalo v červenci 1889 na straně písecké a v září 1889 na straně milevské a to tak, že byli postupně z každé strany přidávány jednotlivé dílce až byl most uprostřed 22. října 1889, k velkému údivu přihlížejících, spojen. Montáž provedla Pražská mostárna, která si na stavbu najala italské dělníky, jenž měli již zkušenost s montováním podobného mostu v rakouských Alpách.
Most byl slavnostně otevřen koncem listopadu 1889 a ve své době se jednalo o druhý nejvyšší železniční most v Rakousko-Uhersku. Železná konstrukce mostu je dlouhá 253 metrů, vysoká 9,3m a koleje vedly nad hladinou Vltavy ve výšce 65,5m. Po napuštění Orlické přehrady se tato výška zhruba o 15 metrů snížila.
Pravidelná jízda dle jízdního řádu byla zahájena 21.listopadu 1889 a vlaky po červenském viaduktu jezdí dodnes.
Těžké nákladní vlaky však už na most nesmějí, neboť stařičký most má své za sebou a potřeboval by opravit.
Mezi zajímavost ještě patří strážní domek, který stojí těsně u konstrukce mostu. Byl zbudován v 50-tých letech minulého století a most zde strážili vojáci z písecké posádky, kteří se zde pravidelně střídali.
V těsné blízkosti železničního viaduktu stával u řeky historický Honsův mlýn, na kterém od roku 1840 hospodařil rod Šejharů. Šejharův mlýn byl jeden z největších a nejmodernějších vodních mlýnu ve střední Evropě. Mlýn měl 2 vodní kola, 6 válcovacích stolic a od roku 1930 Francisovu turbínu o výkonu 52 HP. Před mlýnem stál nízký jez s vorovou propustí.
Mlynář Šejhar byl bezesporu velmi pokrokový člověk, neboť již v r.1902 zavedl do mlýna elektrický proud. Vezmu-li v potaz elektrifikaci obcí, která byla prováděna až do r.1955, tak to bylo opravdu brzo.
Býval zde i poštovní úřad. I toto byl počin mlynáře Josefa Šejhara, neboť v roce 1907 postavil vedle mlýna právě pro tento úřad zvláštní domek.
Roku 1928 byl nad Honsovým mlýnem ve stráni nad silnicí postaven pensionát pražských policejních zaměstnanců. Pension byl pro svou vznešenost a velké prosklené plochy pojmenován –Skleněný zámeček-.
Třípatrový pension hotelového typu měl 24 pokojů o 60 lůžkách a byli zde také dvě velké ložnice pro 40 hochů a 40 dívek.
V roce 1939 stála celodenní penze (pokoj + strava) 26 až 30K. Samostatný jednolůžkový pokoj bez stravy stál 10K. Pension měl vlastní kuželník, ping-pong, velké obdélníkové koupaliště a krásné terasy. Nájemcem zde byl za 1.republiky pan Jiří Kopačka. Po roce 1948 byl pension přejmenován na -Ozdravovna Vltava-.
Při výstavbě Orlické přehrady šli všechny budovy u železničního mostu do záplavy a byli zbourány včetně pensionu. Ačkoliv by po napuštění přehrady voda Skleněný zámeček nezaplavila ale sahala by několik metrů pod něj, přesto byl zbourán. Důvod tohoto skutku mi není znám. Zůstal zde jen starý železniční viadukt a zbytky pensionu Skleněný zámeček.
S pozdravem Roman
PS.
Jistě Vás po přečtení dnešního článku zajímá, jak vlastně vypadal Skleněný zámeček a Šejharův mlýn?
Navštivte prosím tento odkaz: http://www.stara-vltava.cz/gal/cervena.html
Článek je zařazen v kategoriích:
- Archiv článků > Archeologie a nálezy detektory > Nálezy detektory kovů a záchranné výzkumy v ČR a SR
Komentáře
Tak tam to dobře znám, několikrát jsem tam byl na rybách... a nejen tam, ale třeba i na Olešné, Podolsku a třeba i ve Vůsí, mám to tam co by kamenem dohodil. Zřejmě jsme kolegové sousedé Jak si psal o řetězovém mostě a přiložil fotografii na které jsi coby kluk, tak jsem si hned vzpomněl, že mám doma taky takovou fotografii, kde jsem též jako kluk vyfocený se svým otcem někdy po otevření mostu. Nojo, ale to už je fakt pravěk
Článek se mi líbí, dejch na mě starej tramping. Díky.
Díky všem.
Battler - tak jestli máš rád Červenou,v pokračování si jistě přijdeš na své. Je o čem psát
virag - poslední oprava mostu byla provedena v letech 1979-1981.
Když jsem byl pořizovat fotografie pro článek,vlezl jsem do konstrukce mostu (vede tam žebřík).
Když jsem byl zhruba v 1/3, tak právě přes most přejížděl vlak od Písku. Nic příjemnýho.
Pokud se most neopraví, je otázkou času kdy bude uzavřen.
Zkrátka - nic netrvá věčně a to ani láska k jedné slečně.
Jo, když jede vlak přes most, je to fakt slušný rachot, který je slyšet do širokého okolí. Ale lepší být v konstrukci, než kdybys byl zrovna nahoře v kolejišti Já kdysi vlezl do konstrukce silničního mostu a teď už přesně nevím jestli to byl ten přes Vltavu nebo Otavu, jak jsou ty dva za sebou u Zvíkova, asi to byl ten přes Otavu, tak tam se dalo vlézt, pod povrchem vozovky projít celý most. Po žebříku uvnitř pilíře se dalo slézt a plechovými dveřmi dole vstoupit přímo na okraj pilíře v podstatě uprostřed řeky těsně nad hladinou. Cesta vnitřkem pilíře byla zajímavá, hlavně nahoru síly docházejí docela rychle. Ale to je už cca 20 let. Myslím, že dnes vstup do mostu bude nejspíš zajištěný... a i kdyby nebyl už bych nešel, mám se rád
Super clanek
Přidat příspěvek
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.