Byla to frajeřina do takové lodičky sednout. Ještě větší v ní vyplout a trochu zaválčit
Bojující střecha od stodoly
Kategorie: Roky válečné a revoluční
K napsání tohoto článku mě přiměl a při vymýšlení jeho názvu inspiroval komentář ja.runy pod článkem „Obrněnec Konfederace definitivně opouští svůj mokrý hrob“. To, jak označil CSS Georgii, je vtipný a vlastně velmi výstižný popis její podoby. Zároveň však může svádět k apriori pejorativnímu názoru na takové lodě, a to by
podle mého soudu nebylo úplně objektivní hodnocení. Konfederace neměla takový průmyslový potenciál jako Unie, a tak si musela vypomáhat, jak to šlo. A zkuste si postavit bojovou loď, když se vám nedostává
odborníků a ještě k tomu se potýkáte s nedostatkem materiálních zdrojů.
Při osudu CSS Georgie, lze sice namítnout, a to oprávněně, že ta děla mohli rovnou rozestavět na břehu a výsledek by byl stejný, jenže Georgia nebyla jedinou obrněnou lodí, kterou Jih postavil. Celkem jich vznikly na 3 desítky, co kus to originál. Namátkou: Atlanta, Baltic (s bočními kolesy namísto lodního šroubu), Richmond, Texas či Virginia.
CSS Atlanta (fotografie někdy z let 1860 až 1865)
CSS Baltic (všimněte si koles namísto lodního šroubu v zadní části)
CSS Richmond
CSS Texas, výkres strojovny
CSS Texas, výkres děla
CSS Virginia (přestavěna z potopené USS Merrimack)
Právě Virginia přitom byla lodí, která se navzdory své improvizované stavbě zapsala do dějin. Alespoň tedy do těch námořních. Byla postavena na trupu a s využitím pohonu potopené parní plachetnice Unie a svým vzhledem se CSS Georgii dost podobala. Den před tím, než se měl její zápis do dějin odehrát, 8. března 1862, vyplula, aby napadením nepřátelských lodí přispěla k pokusu o uvolnění blokády měst Norfolku a Richmondu.
Výsledek? Jedna loď byla potopena, další najela namělčinu a vážně se poškodila a vlajková loď Severu byla přinucena se vzdát. Druhý den bitvy se na scéně objevil obrněnec Unie, USS Monitor. Oproti Virginii se
jednalo o pokrokově řešenou, technologicky i konstrukčně mnohem vyspělejší loď.
Došlo k 1. bitvě obrněných plavidel v dějinách.
USS Monitor
USS Monitor, výkres
Monitor vybavený otočnou dělovou věží byl rychlejší a obratnější, ale mohl vystřelit pouze jednou za 7 až 8 minut. Handicapem Virginie byla její mohutnost a z vody vyzdvižený - a tudíž ne v nejlepší kondici nacházející se - parní pohon. Na druhou stranu ovšem, vzhledem k vyššímu počtu děl, disponovala větší palebnou silou.
Žádná z lodí nebyla dlouho vážněji poškozena, až nakonec došlo k zásahu řídícího stanoviště Monitoru a zranění jeho velitele. Loď se následně uchýlila do mělkých vod, kam za ní Virginia nemohla (vznikla přestavbou normální lodi, a tak na rozdíl od Monitoru měla pod čárou ponoru klasicky tvarovaný trup). Na CSS Virginii usoudili,
že je Monitor zneškodněn, což ovšem nebyla pravda, a z místa odpluli. Virginia se v dalších dnech snažila vylákat Monitor k boji, ale neúspěšně. K dalšímu střetnutí mezi nimi už nedošlo.
Souboj obrněných lodí CSS Virginia a USS Monitor
Výsledek prvního souboje obrněných lodí v historii bývá prezentován jako nerozhodný. No nevím, to ať si každý vyhodnotí sám. Každopádně jižanská „plovoucí střecha od stodoly“ - ač nijak pohledná a postrádající jakékoli pokrokové prvky - musela navzdory své improvizované konstrukci mít nezanedbatelnou kvalitu, když dokázala zastrašit loď, jejíž koncepce byla natolik převratná, že jméno této lodi se později stalo názvem celé třídy plavidel.
Zástupce třídy Monitor z 2. světové války (HMS Erebus, rok 1944)
zdroje informací:
článek „CSS Virginia“ na cs.wikipedia.org
článek „Battle of the Monitor and Merrimack“ na www.britannica.com
článek „List of ships of the Confederate States Navy“na en.wikipedia.org
článek „CSS Baltic“ na en.wikipedia.org
článek „Divers raise wreckage of Confederate warship“ na archaeologynewsnetwork.blogspot.cz
článek „Monitor (warship)“ na en.wikipedia.org
zdroje obrázků:
1 - 3 a 5 - 9: commons.wikimedia.org
4 a 10: en.wikipedia.org
autor obr. 1: Mathew Brady
autor obr. 2: George T. Grey (?) Supdt
autor obr. 8: U.S. Navy
autor obr. 9: Currier & Ives
autor obr. 10: Royal Navy official photographer
licence všech obrázků: public domain
Článek je zařazen v kategoriích:
Komentáře
Hezký článek. Tyhle loďě mi připoměli jedno éro. Dodnes největší rozpětí křídel a přitom bylo hlavně dřevěný.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Hughes_H-4_Hercules
gut
je to už hodně dávno,co jsem četl knížku Monitor vs Merrimack
Jo ta ky sem ju četl Díky za nezávádějící článek
Dobrej článek,pokud mohu doporučit,tak je tato bitva velmi čtivě zpracována v knize Rakve útočí,autor L.Souček
Jo jo, Marek má naprostou pravdu. Vybavil se mi přitom příklad, kde je to ještě markantnější. Nějakých 12 m dlouhý ocelový válec, průměr něco přes metr. V něm podélná lavice a lidskou silou otáčená kliková hřídel, na kterou je namontován lodní šroub. Řeč je o ponorce Hunley postavené Konfederací. Potopila se krátce po úspěšném útoku na nepřátelskou loď. V roce 2000 byla vyzdvižena. Pro podrobné informace o Hunley, o jejím vzniku, nasazení, o pátrání po jejím vraku a jeho vylovení, doporučuji knihu „Vyzdvižení ponorky Hunley“. Méně nároční mohou samozřejmě zkusit internet, toho je Hunley plná.
Přidat příspěvek
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.