18. 9. 2011 Kalendárium

18. 9.2011 Motor ze stíhačky Messerschmitt Bf 109

Kategorie: Nálezy detektory kovů a záchranné výzkumy v ČR a SR , Druhá světová válka , Nálezy techniky , Kalendárium

Téměř půl metru po zemí se nacházel zachovalý motor stíhačky Messerschmitt Bf která byla sestřelená v roce 1945 během osvobozování Brna. Součástky se našly teprve před deseti lety a putovaly do Moravského zemského muzea. 

Zbytky letounu se nacházely na poli poblíž obce Telnice. Messerschmitt byl sestřelený těsně před samotným osvobozením Brna. Motor objevili pracovníci Moravského zemského muzea v Brně společně s amatérskými leteckými badateli z Moravy a ze Slovenska. Trosky byly  zhruba čtyřicet centimetrů pod zemí. 

Historika Vlastimila Schildbergera překvapilo, že se motor nacházel hned pod povrchem. „Je překvapivé, že se na něj nepřišlo v minulosti při orbě. Je v dobrém stavu. Má zachovány i výfuky,“ uvedl tenkrát.  

Podle dobového četnického hlášení byla stíhačka pravděpodobně sestřelená 11. dubna 1945 u Telnice na Brněnsku. Pilot se zachránil díky padáku. Historiky z muzea o tom tehdy informoval telnický kronikář a pamětník Ladislav Kořalník, který byl ve svých osmnácti letech očitým svědkem pádu německé stíhačky.

„Po poli se válela křídla, ocas a strašně moc šrotu. Seběhla se okolo toho tehdy celá vesnice, za chvíli to ale Němci uzavřeli," vybavil kronikář před deseti let. 

Muzejníci na poli objevili kromě motoru jako takového i budíky z kokpitu, rychloměr nebo třeba chladič.  Co se týče motoru, šlo o dvanáctiválcový Daimler Benz 9-605 DB (výrobní číslo 17/01493). Ze země ho vytáhli za pomoci těžké techniky z telnického zemědělského družstva.

„Podle nalezených muničních pásů byl letoun vyzbrojen dvěma kulomety MG 131, ráže 13mm a kanonem MK 108, ráže 30mm – ty se ovšem na místě nálezu nenacházely, neboť byly patrně odstraněny již po pádu letounu v roce 1945,“ prozradili pracovníci Moravského zemského muzea v Brně.

Po pádu letounu odvezli všechno, co šlo rozebrat. „Motor byl příliš těžký, proto byl ponechán na místě a zahrabán,“ poznamenal Schildberger. 

Messerschmitt Bf 109 byl německý bojový letoun, který patřil mezi standardní stíhací letadla Luftwaffe těsně před druhou světovou válkou a v jejím průběhu tvořil spolu s Focke-Wulfem Fw 190 páteř stíhacích sil Luftwaffe.

Zdroje: www.mzm.cz, www.lidovky.cz, www.leteckabadatelna.cz

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

no tento pribeh ma smutne pokracovanie. ...co pani z muzea urobili s motorom.teraz by sa rado f. ,nalezca motora,inak zachoval...

markym. to nie ale napr. ocistenie motora urobili "odborne" , vsetko opieskovali na cisty kov.a o dalsich veciach je skoda hovorit.

Krasny clanek! ♥♥

markym.,pozri ako cistia a konzervuju motory napr.suchdolaci.maju to foto..zdokumentovane,staci pozriet.vsetko rucna praca,max vapka,potom olej....
opieskovanim to cele znehodnotili,zostal len kus kovu o nicom.znacenia,zbytky farby,atd,vsetko je prec.ked takto pracuju "odbornici" nech idu radsej k lopate.

Pro milovníky historie a konkrétně bojů na J. Moravě v roce 1945:
https://www.databazeknih.cz/knihy/osvobozeni-jizni-moravy-v-roce-1945-ii-478507
Ale pašák s velkým Che na tričku při skupinovce chybí...... :-D

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru