10. 2. 2017 Kalendárium

10. 2. 2017 Bombardér B-17G u Rychnova

Kategorie: Kalendárium

Před čtyřmi lety se archeologové pustili do výzkumu místa, kam se zřítil bombardér B-17G. Stalo se tak 24. března 1945 nedaleko Rychnova nad Kněžnou. S dalšími 26 letadly mířil do Berlína.

Výzkum místa dopadu prováděli vědci z Archeologického ústavu AV. Důvod byl prostý, dotyčnou lokalitu si v posledních deseti letech oblíbili hledači pokladů. Archeologové místo prohledali za pomoci dronu. Vyhledávali i všechny dostupné písemné zmínky o události z roku 1945 a byli úspěšní. Archeologové objevili v terénu nové části letadla i munici.

Tento bombardér je pro archeology zajímavý, protože znají podrobně celý jeho příběh. Z tohoto důvodu nechtěli nic podcenit, a místo dopadu pečlivě prozkoumali. Zjistili, že tam někdo najel bagrem. Podle Jaroslava Řídkého z Archeologického ústavu šlo patrně právě o hledače pokladů. 

„Oni tam natvrdo přijedou, vybagrují to a ty věci zmizí u sběratelů. To vyvolalo náš zájem o tuto záchrannou akci. Zároveň se ještě zdokumentovalo to, co v okolí najít šlo. A to například střely, které posádka vyhazovala, když padalo,“ komentoval Řídký.

Letoun měl bombardovat Berlín. Konkrétně továrnu na výrobu tankových motorů Daimler-Benz. Co se týče cesty jako takové, mělo jít nejdelší trip v historii letectva USA - 1 500 kilometrů tam a 1 500 kilometrů zpátky.

Do Německa se ale letoun nedostal kvůli navigační chybě. Neplánovaně musel letět nad mosteckou rafinérií na severu Čech. Jenže tu chránilo protiletadlové dělostřelectvo, které před polednem 24. března 1945 zasáhlo motor zmiňovaného letounu. Posádka se musela rozhodnout, zda se vrátí na základnu nebo bude pokračovat v letu. 

Posádka se rozhodla pro návrat, protože vysadil i další motor. A tak pilot otočil letadlo směrem na východ. USA a Sovětský svaz měli mezi sebou totiž dohodu, že pokud posádka přistane na jejich území, dojde k předání. Bombardér se však nakonec na základnu nedostal. Právě u Rychnova nad Kněžnou explodovala. Deset členů americké posádky se stihlo evakuovat. Zajali je však Němci a někteří skončili v koncentračním táboře. 

Letoun patřil k 15. letecké armádě a patřila k 463.bombardovací skupině. Do Berlína cestovala z italského letiště Cellone. Příběh bombardéru zdokumentoval badatel Libor Pařízek. Podařilo se mu dokonce najít jednoho z členů posádky.

„Je to snad jediný letoun, o kterém víme opravdu všechno, dokonce i zbraně měly číslo. Příběh je nyní kompletní, uzavřel se záchranným výzkumem,“ uvedl Pařízek před čtyřmi lety. 

Zdroje: https://cesky.radio.cz/,  www.ceskatelevize.cz, www.novinky.cz

Článek je zařazen v kategoriích:

Komentáře

Pěkný 👍

Nezlobte se,stěžují si,že to hledači vysbiravaji,a co dělali sedmdesát roku? spali?

To liborak: Detektory tady za komoušů v podstatě nebyly. Navíc ta archeologie druhé války se opravdu dělá jenom pár let. Mám dojem, že vojenský historický ústav má povolení na kopání pouze pár let.

Elmara... chápu,že nejsou peníze,a takovéto blabla okolo, uplne do toho nevidím,tak bych nerad nekomu krivdil,ale pravděpodobně to žádné pověřené osoby nezajímalo natolik,aby to začali řešit (vyzvednout,zkoumat,a vystavovat ,atd...)dříve.. a ještě,když soukromnici udělali muzeu pro verejnost(třeba v Suchdole) tak jim ještě oficiální místa dělali problémy...

Hrozně super, jen mi u takových příběhů chybí víc fotografií.. Z archeo výzkumu například atd..

Liboraku souhlasim v tom smyslu, že nebejt amaterskejch badatelů, tak o to archeo ani nezavadí. Nadšenec se dopátrá, vypátrá, vybagruje. Někdo se zmíní v hospodě, bla bla bla a na konec to nějakej udavačskej ubožák znuděnej vlastnim životem ohlásí, potažmo udá a pak se archeo tluče do hrudi a remcá o vykrádání a rabování. Některý příběhy sou fakt smutný až ubohý, alo to je o lidech a hlavně o debilně nastavenejch zákonech.

😂😂 jasně, rozumim jak to myslíš, ale bez pardónu na ty žvásty seru, protože je maj jenom lidi, který nemaj žádnou hodnotu. Uznávání zákonů nepodkopávam, ale slepě až s ovčí tupostí prosazovat špatnej zákon, leč zákon, je prostě ubohý. Tim nepodporuju rabování archeo lokalit. Předpokládam, že si rozumíme.

😎🤫🤣🤣🤣

To Elmara rozhodne nesouhlasím.V nasich koncinach mam kamarady co už hledaji letadla s detektory od 90 let..a byli prvni co tahali stroje po njevetši letecky bitve v krušnych horach..A maji takovou sbirku že to nemaji pomalu ani v muzeu v Kovařsky,kde je muzeum teto bitvy.A vytahali toho 95 procent všech znamych i neznamych dopadu..Ty co se to snaži zachranit až ted a par let zpatky přišli už s křižkem po funuse. ;-) :-D

No od 90 let je ok. Tady ale "liborák" psal 70 let....

Je to až komické, rozhodně nesouhlasím a přitom napíšeš to samé co já. Komouši tady nejsou od roku 90...

Souhlasím s Marcus a HerrBriz..., a pro Elmaru...asi jsi mě úplně nepochopil...článek je o tom,že arch. dopad vybagrovali,a veci uskladnili...není primárně o detektorech...myslel jsem to tak,že dopady letadel jsou známy celou dobu od války,a kdykoliv za těch min.70 let to archači mohli vykopat,zdokumentovat,a vystavit...Jenze je to evidentně nezajimalo(čest vyjimkam)a ted,když to dělají soukromnici(posl.30 let i s pomoci detektorů), tak jednají zarlivě,jak zhrzená milenka,a hází těm fandům klacky pod nohy...samozřejmě nic neplatí stoprocentně,aby mě tady zas někdo nechytal za slovo...

To Liborak naprostej souhlas.Proste hodne zachrápali..Ani je to v nejakych 80-90 letech ani nezajimalo..V ty dobe ani nebyli pořeba detektory.stopy se nachazeli pouhyma očima,a zdatny archeolog už v ty dobe dokazal určit misto dopadu a pak nastoupila težka technika kdy byli motory a hlavní čast až 7m pod zemí.Nehlede na tom ze drobot jako id , metaly a osobni veci se nachazeli detektorařema ješte dlouho po takto vytaženych letadel po Archačich.To Elmara.Fakt si mimu misu a je to spiš z tvoji strany usmevne.Kdyby jsi prijel k nam videl tu sbirku co uz meli v roce 2007asi ti padne čelist. ;-)

V Krušných horách se to "cíleně" tahalo už v 70. letech.

Zdar borci

Detektory tady u nás opravdu před rokem 89 nikdo neprodával. Jedinou cestou byl Conrad, který měl v Praze kancl. Donesl jsi tam mařeny a za cca. 3 týdny tady byl detík (nakupovalo ho tam takto několik kamarádů. Kancl byl otevřený tuším od roku 86)

Tak že to "samozřejmě se dal koupit"... jak ano, i počtač si saozřejmě mohl koupit, když měl tvůj táta známého co jezdil na šífu a tvým dětem ho přivezl (ZX Spectrum for rever :) )

Místní konstrukce atd. se samozřejě dělali. Různé zázněje, PIčka atd. Ale ruku na srdce, s tím se opravdu chodit moc nedalo. Sám jsem stavěl PIčko podle Jarchovského, co by závěrečnou práci na střední. Byl jsem na to hrdý...ale opravdu velice rád jsem vyměnil za Advantage :)

Tohle slovíčkaření mě moc nebaví.

1. Armáda používala naprosté srágory, pro nás k ničemu. A na prd byly myslím i pro ně. Klasický RVHP produkt. Na druhou stranu, ani to co používali armády na západě nebyla žádná pecka. Prostě pro to co děláme se to nehodilo a technologicky to bylo děsivě pozadu.

2. Normální člověk koupil leda prd. Navíc, díky kurzu kčs/marka takový slušnější detekor vyšel na minimálně 30 000 kč a třeba Spectrum od Whites nějakých 70 000 kč. (Mám tady ve stole sbírku starých katalogů z let 1979-92, jednou to dám web. Je to nádhera z doby předinternetové :))

3. Já jsem nastoupil do Pražské Teplárenské za 1980 kč.... nejlevnější Fisher 1212, který jsem chtěl vycházel 14 400 kčs...

4. Peníze na archeologii... v tom se nic nezměnilo. Prostě popelky se vším . ;-)

MarkyMark .souhlasím. Je to tak..;-)

to Elmara. Tak pošli.To bude pokoukaníčko.. ;-) :-)

Je toho hromada, musí se to všechno naskenovat. :-)

Něco je i v nestandartních velkých formátech. To nemám čím udělat. Teď se tady s tím mazlím. ;-)

to Elmara tešim se jak svin..To bude nostalgie,, :-D

Sorry,ale Vy se furt motate kolem těch detektoru,ale chcete mi říct,že archeologie neměla v "předdetektorovym věku" metody, jak zjistit přesnou polohu dopadu?

https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/historik-schildberger-padli-letci-soudruhy-leta-ne.html
https://dspace5.zcu.cz/bitstream/11025/6472/1/Rak.pdf

Přidat příspěvek

Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.

↑ Nahoru + Zobrazit další nabídky

Nahoru