The oldest narrative scene discovered: man with penis in hand being followed by animals
Categories: Nálezy nejenom s detektorem na blízkém východě
A carved stone bench with reliefs of animal and human figures was discovered in southeastern Turkey, with the main motif of a man holding a naked phallus. It represents the oldest known depiction of a narrative scene (story) and reflects the complex relationship between humans, natural forces and the animal world that surrounded them 11,000 years ago.
Archaeologists discovered the relief during rescue research under a modern house in the village of Sayburc built in 1949. The region is full of historic sites such as the world's oldest megalithic complexes, Göbekli Tepe and Karahan Tepe, dating from around 9,500 BC. The 17 important sites discovered so far are among the oldest settlements and religious complexes in the world. When the megaliths were erected, their builders were still hunters and gatherers. They built houses and communal buildings, abandoning their nomadic way of life, but had not yet moved on to farming and domesticating livestock.
In 2021, the Sanlıurfa Archaeological Museum received information about the reuse of obelisks in the construction of garden walls in Sayburc. The archaeologists confirmed that they are indeed Neolithic stelae and started excavation work. Under two modern houses, they discovered a circular pit carved into the limestone bedrock. Along the 11 m long perimeter wall, the team discovered a bench in the bedrock. It's about a metre high, 70 centimetres deep and 3.7 metres long. The image was carved into the inside of the bench - once located in a common house.
The five-part relief depicts a scene with people and animals, with an emphasis on the middle part with a protruding relief of a man clutching his penis in his right hand. The figure is the only figure in the scene that stands out in three dimensions in the work; the other images are flat. Also notable is the triangular necklace or neckpiece of the man. Leopards stand at the sides with their mouths open and looking towards the man, the leopard on the left is shown with a penis, the other without.
On the west side of the relief are the figures of a man and a bull. The man is with his back to the centre of the work, bent at the knees with his penis on his stomach, and clutching something in his hand - according to archaeologists, probably a snake or a 'rattle'. The other hand is free, depicted with six fingers. The stylized bull is shown in profile, but the head and horns are viewed from above, or with the head turned 90° to the right. The figures are in motion and in relation to each other, with a common theme and story to tell.
The scene depicted on the bench captures the narrative integrity of both theme and story (unlike other contemporarycontemporary images) and represents the most detailed depiction of a Neolithic story yet found in the Middle East. It brings us closer to the Neolithic people and their world. Other reliefs of human and animal figures are known from this period, but until now without a common story. This is the oldest of its kind.
Roman Nemec
Sources: phys.org, cambridge.org
Sayburc relief
Panel with a scene of a male figure holding a phallus and two leopards on either side
Only half of the building has been explored so far
Excavations in the middle of the buildings
Detail
The article is included in categories:
- Archive of articles > Archaeology > Finds and rescue research abroad > Nálezy nejenom s detektorem na blízkém východě
Post
kolega mistr Cement, omlouvám se za vyrušení, leštěte si při výkladu klidně dál
- ten výjev značí to, že je člověk na vrcholu a jeho síla je symbolicky znásobena tím, že je postava zobrazena jako ithyfalická, proto jsou i ta zvířata autorem zvolena jako nebezpečná, proto jsou zuby /no, jestli v tomhle někdo pozná leoparda, pak tomu musíme věřit/ i býčí rohy zvýrazněné, proto je i ten vystouplý relief umístěn jako titulní scéna a ona figura stojí v plné síle přímo uprostřed páru litých šelem - samce a samice
příteli, i já samosebou myslel, že ten bronzovej
Přátelé badatelé.....archeologická komunita řeší čuráky ( falusy ) všech možnejch postav, ale nikoho nezarazí fakt, že ústřední "3D" postava má uši umístěny až nepřirozeně vysoko oproti současným lidem a vůbec nevypadá jako člověk. Spíš bych to nazval humanoidem...... Jak to připadá Vám ostatním, když pominete péra a podíváte se na uši ?
kolega Herr
- áno, tu jede na plné obrátky selektivní pozornost - 99% mužů!! i žen má vrozenou schopnost ignorovat bezvýznamné stimuly, zaměří se na přirození, je to normální, naprosto běžná koncentrace pozornosti a tudíž jaksi logicky nehrozí její distribuce, všechna její kapacita je soustředěna na falus a z těchto pochopitelných a přirozených důvodů tu uvedených není v žádném případě možná pozornostní fluktuace v podobě nějakých bezvýznamných uší
- člověk je to na sto procent, určitě to není nějakej mimozemšťan, bo ti neměli šulína, ti se rozmnožovali trocha jinak
- a pro příklad třebas tohle - světe div se, ale je to pes, i když jeho uši ba ani tělo proporciálně dnešnímu psu neodpovídají, tedy pokud už v té oné dávné době neměli našlechtěný jezevčíky
https://1url.cz/mrCQo
- to je, jako by jsi po mě chtěl, abych při balení buchty nekoukal tam ani tam, ale prohlížel si její uši
a ještě k tomu výjevu
- ta postava co drží hada, nebo "chrastítko"
- tak samosebou tu jde o člověka a nebezpečná zvířata, do tohoto prostředí se beránek, ani bubínek, ani chrastítko moc nehodí, v originál tureckým textu je uveden had, někde to formulovali přímo jako "chřestýš" , no a jinde to přeložili jako "chrastítko"
- a ještě ten nadpis
"muž s penisem v ruce sledován zvířaty"
- to zní jako nějaká dost ujetá úchylárna
https://1url.cz/nrCWa
Cemente, ještě jednou díky, vyhladil jsi mi ten pinďour dokonale a kámošovi už se bimbá spokojeně na krku :)
taky přeji všem zůčastněným příjemné tyto dny, pod stromkem plno dárků, na plynoměru a el.měru co nejmíň a hlavně - ať vás při "TAMTOM" nesledují žádná zvířata
https://www.abebooks.com/book-search/title/turkey-and-giant/
HerrBriz vhodně poznamenal, že tvář onoho člověka je spíše zvířecí. Proto bych se přikláněl k tomu, že jde o ztvárnění mytologie, než o muže, co si dělá dobře
https://www.abebooks.com/book-search/title/turkey-and-giant/
HerrBriz vhodně poznamenal, že tvář onoho člověka je spíše zvířecí. Proto bych se přikláněl k tomu, že jde o ztvárnění mytologie, než o muže, co si dělá dobře
V Turecku a v okolních destinacích je takových sošek a podobných děl více. Viděl bych to na tehdejší náboženské znázornění, které samozřejmě plně ustoupilo křesťanství a později islámu.
Taky ty zvířárka mohl někdo dotesat o pár let později,přijde mi to na ůplně jinej styl,než ta figura.