Závěsek od Hadriana

Ahoj všem,
tak jsem se vrátil na pole, co jsem nalezl Hadriana a o pár desítek metrů dále na mě vykoukl tento závěsek. Na první dobrou jsem ho nezařadil, tak chvalitebný zase nejsem. O dalších pár desítek metrů dál jsem vytáhl malý ,,bronzový‘‘ kroužek. U něj jsem se zastavil, jelikož jeho povrch neměl tu správnou patinu bronzu už jenom v porovnání s oním závěskem. Barva tmavě šedá. V duchu si říkám, že takovou barvu má bronz s vysokým obsahem cínu. Když už máte takových 35% cínu v bronzu je už dostatečně tvrdý a můžete z něj vyrobit pilník. Pro zajímavost ho šoupneme do kouzelné krabičky a ona nám ukáže z čeho je. Bude to arzen bronz, nebo je tam více cínu? To samé uděláme i s tím závěskem, třeba v něm bude i olovo. To do bronzu Římané přidávali. A u nás Germáni? Nevím, možná jen římský bronz přetavovali.

I když z doby římské mám jen takové ty honosné závěsky, nějaký ten nádech shody tvaru tam je. Dočítám se, že těmto závěskům z doby římské se věnoval A. von Müller a v roce 1956 uveřejnil jejich třídění. Na netu nic, tak jsem oprášil již dříve používaný kontakt na odborníka na toto období. Bohužel tentokrát bez odpovědi. Domnívám se, že je to ovlivněno kauzou GNOM. Nevadí. Život jde dál a já tak prosím návštěvníky stránek LP o názor zda se jedná o závěsek z doby římské.

Zkouška XRF u závěsku. Bohužel i to se stává, ale někam se nám u tohoto artefaktu výsledek zakutálel. Každopádně, má ho tam. Je tam měď, cín a olovo. Té mědi tam bylo více jak 70% jestli si chvalitebně vzpomínám. A u onoho kroužku? Měď 29%, cín 58% a olovo 7%.

Jako malou vsuvku přikládám i malé porovnání povrch – patiny. Hypoteticky vzato. Když by oba artefakty byly ze stejného období a ležely ve stejné zemi (30m od sebe) jaký má vliv na tvorbu patiny složení kovu.
Předem děkuji za jakýkoliv názor k dataci onoho závěsku. Za mě doba římská.

Dodatek: Tak ve finále to mám potvrzeno dvakrát od odborníků na dané období. Je to tak, jak psal durruti. Jedná se o závěsek z pozdního laténu. A já všem třem děkuji za spolupráci.

S pozdravem Martin

Literatura a obrazová příloha:
Encyklopedie Římské a Germánské archeologie v Čechách a na Moravě_Eduard Droberjar
Československá vlastivěda 2 – Člověk_univ. prof. Dra Václav Dědina 1933

Artifact category

Identified category:
User feedback: Belt (1 názor) durruti: Belt

Log in and help identify this find.

Photo

Závěsek od Hadriana
Závěsek od Hadriana
Závěsek od Hadriana
Závěsek od Hadriana
Závěsek od Hadriana
Závěsek od Hadriana
Závěsek od Hadriana
Závěsek od Hadriana
Závěsek od Hadriana
Závěsek od Hadriana
Závěsek od Hadriana

Circumstances of the finding

Location:Pardubický kraj
State of soil:Damp
Depth of the finding:8 cm
Submitted to: Regionální muzeum v Chrudimi
5 votes
5 votes
viewed:
1740x,
comments:
2,
finder:
quo_vadis quo_vadis
photographed:
30 September 2023,
loaded:
30 September 2023

Post

Tohle je podle mého názoru ještě pozdní latén. Germánské závěsky tohoto typu existují, ale jsou to ty berloky, které mají zdobený spodek a často i úchyt. Toto bude laténský vázičkovitý závěsek, nebo minimálně pokud by byl germánský, tak to bude asi poměrně těžké dokázat, a obrátil bych se na někoho, kdo se zabývá typologií součástí laténských ženských opasků - u nás konkrétně třeba Hana Čižmářová, která teď pracuje na práci ke článkům opasků. Porovnávat patinu dle mého názoru nemá úplně smysl. Ve stejném období se používaly různé slitiny, jak na kusy toho samého typu předmětu (z důvodu dostupnosti toho, co bylo po ruce) a pak ještě jiné pro různé typy předmětů, z důvodu, že mohla jedna slitina mít lepší materiálové vlastnosti a vzhled, než jiné (zlatavý povrch vs. stříbřitý povrch, lepší reakce na mechanické zatížení, a tak dále).


Publikaci, kterou k závěskům sháníš, ti klidně pošlu. Je tam vydělený samostatný typ závěsků z doby římské, který je jako jediný vyrobený z bronzu, a autor předpokládá, že je jakýmsi pokračováním závěsků z doby laténské.

Ahoj durruti, díky moc, mám staženo. Asi to bude spíše ten latén, jak píšeš. Také tu pobíhali. Paní Čižmářové napíšu a dám echo, jak jsem dopadl. Co se týče té patiny. Jen poukazuji na to, že na tvorbu patiny u stejně ryzích stříbrných mincí (viz Hadrianus vs. PG) má vliv složení půdy, v které mince leží a na druhou stranu pokud leží dva kovové předměty ve stejné zemi, je tvorba patina ovlivněna složením kovu. Nic víc, nic míň. On tady měl jeden z lovců tendenci určovat stáří předmětu podle patiny a to prostě nejde. ;-)

Add post

You must subscribe to post. If you do not have an account on this site yet, sign up.

↑ Back to top + See more

Back to top