Typář Plebána

Když to štěstí přežene s alkoholem, tak se usměje i na mě:). V lese kde sem několikrát byl a ještě těsně pod povrchem, jak kdyby ho tam někdo odnesl abych měl radost. Zatím se mi dostalo informace, že by se mělo jednat o Plebeana (nějaký duchovní post) z Žinkovského kláštera. A asi bude možné jednou až se očistí i dohledat bližší informace. Toto je zatím vše co o něm vím. Osobně tam vidím jen Václava a jeho kopí a helmu ale vím o tom prd. Fotky zatím nic moc jednou snad doplním.

Artifact category

Identified category:
User feedback: Seals - typefaces (1 názor) : Seals - typefaces

Log in and help identify this find.

Photo

Typář Plebána
Typář Plebána
Typář Plebána
Typář Plebána

Circumstances of the finding

Location:Plzeňský kraj
State of soil:Dry
Depth of the finding:5 cm
Used detector:Deus 2
16 votes
16 votes
viewed:
2157x,
comments:
37,
finder:
unknown
photographed:
13 June 2023,
loaded:
13 June 2023

Post

Ten jsem už někde viděl :-)

Myslím že je to přesně tento :-D :-D :-D

Krásný pečetítko. 👍 :-)
Nejspíš by v muzeu dostalo lepší péči, co se čištění týče.

;-)krásnej kousek. :-)

Krásný 👍

Gratuluju ke krásnému typáři Vendo.... ;-)

Patyna v čoudu :-(

Plebán bylo do husitských válek označení venkovského faráře. Určitě to teda není žádný církevní post v klášteře. To s klášterem vůbec nesouvisí. Bohužel přes tu krustu přečtu z opisu akorát DE. Nevím, kdo ti to určoval, ale pošli fotky panu Maličkému. Datování podle mě tak druhá půlka 14. - začátek 15. století. Je to krásný kousek, zasloužil by si odborné restaurování. Gratulace k nálezu.

Aha a jak zní ten opis podle pana Maličkého? Patina není v čoudu, ale vypadá to, že na tý patině je ještě krusta, destilka nejlepší, v tom klidně pokračuj dál :-D

Aha, já tam rozpoznám něco jako BANU DE ZVINKOV, tak asi jo, farář ze Žinkov. V Žinkovech ale žádnej středověkej klášter nebyl, pokud vím tak nejbližší byl cisterciáckej u Nepomuku.

zato v Žinkovech byl (a stále je) kostel sv. Václava, tak to by do toho docela zapadalo.

já nikoho nepoučuju a už vůbec né nějakýho Wikihopédia :-D

Parádní typář, v krásném stavu, po vyčištění to bude fešák. Gratulejšn ;-)

Ano Durruti, přesně si to podal...souhlasim... :-)

Já jsem osobně znal Antonína Bořka Dohalského a vývoji jejich znaku se pan Maličký věnoval.

http://hdl.handle.net/20.500.11956/103353

Bořek byl super člověk. Pro zajímavost jeho maminka byla princezna Josefa Thurn-Taxis a svatbu rodiče měli v Chrámu svatého Víta.


quo_vadis: To vím. To právě jediný, co jsem byl schopný najít. A to je přesně to, o čem mluvím. Je to bakalářská práce, tzn. pán chtěl titul, tak se musel podřídit pravidlům akademické obce. Naprosto v pořádku. Práce je to dobrá, zběžně jsem ji prolistoval. Vycházelo to z toho, že je to požadavek k získání titulu. Ale mimo to, z jeho 30letého bádání, kdy mu muselo projít rukama stovky exemplářů, jen nic nenašel. Neberte to, prosím, jako rýpání. Opravdu mě to upřímně zajímá. Tebe si cením zvláště proto, že jsi schopný hledat zdroje a srozumitelně z nich čerpat informace, i při prezentování nálezů.

- a proč se ptáte takhle oklikou??
- áno, dělá se to tak - zajímá mě květa a jdu sondovat za anežkou, martou, jarčou a táňou :-D

pavelmalicky@seznam.cz
777826242

lukegoss: Vážený pane kolego, já se ptám zde přítomných hledačů na jejich motivaci. Ptám se zde, protože zde byla výše zmínka, a pod téměř každým příspěvkem ohledně pečetítka vidím referenci na daného člověka od osazenstva. Že potřebuje badatel získat artefakt za účelem vytěžení informací je mi jasné, tam se moc nemám co ptát. Ale jestli se na tom mailu dozvím, zda tedy bude někdy ta slibovaná publikace k nahlédnutí i veřejnosti, tak tam tedy napíšu. :-)

Gratuluji k nálezu ;-) ;-)
Ale.... ty komentáře......to je žumpa :-D :-D :-D
Admin - ztrestej ten prostý plebs :-P

Krásný nález! Gratuluji 🙂

Úplně v pohodě durruti. ;-) Já bych se ale chtěl pozeptat na to přísloví u tvého města. ,,Kdo chce mír, chystá se na válku‘‘. Je to tvé oblíbené přísloví, které máš spojené s nějakou historickou událostí, nebo ho nějak spojuješ s naším koníčkem?

quo_vadis: To je přísloví, které je spojené spíš s vlastní životní zkušeností, než koníčkem. :-)

;-) :-)qvo.vadis,je to lord Vetinary v Terry Pratchetovi,v d knize Hr na ně. ;-) :-D

;-)měl bys,i nejvyšší náčelník,Mára to čte. :-)

Quo vadis, příteli badateli,
ono je velice pravděpodobné, že to tvé pečetidlo bylo ryté a poté zbroušeno a to buď jako znehodnocení, či jako recykling pro další použití jiného motivu, či změna majitele, kdyby to bylo nachystáno jako polotovar na rytí, bylo by hladké, bo se to lilo do hladké formy a tu je vidět jakési "povrchové úrovně" což poukazuje na maniplaci s ploškou, no já bych řekl, že se s ním -před tímto stavem neradostným- pečetilo
- tady něco k tématu, je tam i o té likvidaci

Právo na pečeť bylo důležité významem svého objektu. Pečeť byla vlastně původně jediným prostředkem potvrzujícím jednak pravost písemnosti a jednak nahrazujícím podpis. Kromě toho pečeť byla i prostředkem legitimačním a musila z těchto důvodů býti chráněna před paděláním. Přivěšením, zavěšením neb přitištěním pečeti potvrzoval majitel pečeti svou účast na, aktu a dokonával tak pro sebe samu právní jednání, jako naopak zase odstraněním pečeti platnost právního jednání zrušoval, odvolával. Že právo na pečeť jest úzce spojeno s právem erbovním, vyniká již z toho, že pečeť pravidelně u osob soukromých nese obraz jejich znaku (nikoliv však na př. u měst, kde původně se liší obraz pečeti od znaku). Právo pečeti jest i vznikem spojeno se vznikem práva erbovního, od něhož se různívá jen v některých sociálních ustanoveních, jako jest na př oprávnění pečetiti voskem určitě barvy, neb přivěšovati pečeť na nitích určitě barvy. I v těchto speciálních ustanoveních vzniká pak právo privilegisačním aktem, udělením tohoto práva pravidelně od panovníka.
Kromě toho s právem na pečeť souvisí těsně i právo na pečetidlo. Pečetidlo, typář, jest nástroj, jímž pečeť, to jest jeho otisk, se pořizuje. Nejde tu ovšem o otázku držby neb vlastnictví tohoto pečetidla, nýbrž o otázku disposičního práva s typářem, tedy opět jako při pečeti o jakýsi substrát pečetidla. Proto toto právo na pečetidlo není vázáno na existenci pečetidla, protože se nemění, nahradí-li oprávněný dřívější pečetidlo pečetidlem novým. Vznik práva na pečetidlo souvisí těsně se vznikem práva na pečeť. jež je pravidelně také již v sobě zahrnuje. Oprávněný má právo pečetidlo zničiti, např. rozbitím, přerytím obrazce a pod., což se děje pravidelně tehdy, když pečeť byla ukradena. Bývá pak zvykem, že okradený, neb ten. jenž pečetidlo ztratil, dává o tom učinili zápis do některých knih úředních. Dokladem toho jest případ, kdy krádež pečetidla byla zapsána do register milosti dání při nejvyšším purkrabí pražském a zároveň provedena proklamace její neplatnosti (r. 1595), což je pravděpodobně obdobou zápisu do zemských desk moravských pří ztrátě městského pečetidla. Konečně víme, že pečetidlo bývalo zemřelému vkládáno do rakve a po př. i roztloukáno na hrobě, což je opět obdoba podobného symbolického aktu, naznačujícího zánik práva erbovního, který se dál rozbíjením erbů.
Právo na pečeť i právo na pečetidlo jest příkladem, do jakých detailu vnikala práva t. zv. osobnostní. Datovati rozkvět těchto práv nelze jednotně. Právo erbovní u nás nejvíce se rozvíjí pronikáním rytířství, tedy v době 13. a 14. stol., právo na pečeť a pečetidlo je poněkud zpožděno asi o sto let. Dlouhou dobu pak se všechna tato práva udržují na stejné výši a teprve modernější technika kancelářská je vytlačuje. Bylo by možno podotknouti, že pečeť vystřídal podpis a razítko, ale oba tito nástupci nestali se dědici také obdobných práv k nim se vížících. Kromě toho slušelo by připomenouti, že v zásadě středověkého práva, které nevedlo přesné hraniční linie mezi právem veřejným a právem soukromým, tato práva působila silným odleskem i na práva veřejných korporací, na př. měst, kde pečeť samozřejmě se domohla ještě většího významu, než při osobách soukromých.

teď koukám, že tu "něco" z komentářů záhadně zmizelo, jako i vkladatel - asi špatné svědomí, že se zapletli se zde zmíněným

Zdekoval se i s profláklým typářem. :-D

áno, zajímavý počin......když je tu něco zajímavýho vystavenýho, nebo sem někdo vlepí "zajímavej" komentář, tak si stránku zálohuji, už se mi to párkráte vyplatilo, bo pak je to najednou fuč - jako se stalo i tady, pak pisatel při konfrontaci zapírá a mlží, no život mě naučil......

To jsou věci :-D Odešel sám, nebo byl odejit?

no, řekl bych, že mu pomohl někdo horlivej odtud

Jo, jo Luku. Budeš mít pravdu. Jsou tam dvě rýhy. Proč si na to nevzali třicítku frézu? Na jeden zátah by byl povrch hladký a bez rýh. :-D

no, tak frézky nevím, jestli byly tenkráte k mání, ale soustruhy už měli :-D
- nu, zanechme kovoobrábění - mě spíše zajímá, proč se nechal smazat ten durrutiho úvahový komentář?? - za svúj stav mysli vyjádřený na papíře se nikdo nemusí stydět - a naopak, když už něco takovýho napíšu, tak si za tím stojím, no a jestli jsem pochybil, nebo unáhlil, pak tomu mazání rozumím - ale tu nebyl důvod to mazat, tu nikdo z nikoho vola, ba ani darebáka, nedělal

Lukegoss :-) komentář sem klidně můžu napsat znovu, já si stojím za tím, co jsem napsal, ale směrem k detektorářům je to asi stejně výkřik do tmy, a co jsem chtěl po tobě, jsem ti napsal do soukromé zprávy.

Se zmizením vkladatele nic nemám :-D Ale kontakty co potřeboval dostal, tak třeba se kruh uzavře. o:-)

takže smazaný to bylo pro to, že to byl jen výkřik do tmy?? - když si za tím stojíte, pak by se právě měl křičet co hrdlo dovolí a na všechny strany a né do toho hodit vidle
- co na srdci, to na jazyku, to není žádná špatnost

Lukegoss: Já jsem si srdíčko už vylil do soukromé komunikace, kam jsem to ze slušnosti přesunul, a odpověď jsem nedostal. Jakou má cenu psát něco dalšího? Žádnou. :-)

Jdu třeba louskat ořechy nebo dělat jinou světu prospěšnou činnost.

jakou odpověď?? - já k tomu nemám co napsat.....
- áno a až se dolouská, tak třebas napsat prospěšný upozornění na další badatele

Add post

You must subscribe to post. If you do not have an account on this site yet, sign up.

↑ Back to top + See more

Back to top