Svátostka krásná a moc ti ji přeju! Nicméně nemůže to býti i tak, že je až o něco málo starší než ze 17. století, a to díky tomu, že je na ní zobrazena madona, v té podobě jak v té době vypadala na obraze. I dnes přece můžeš na nějaký předmět dle staré předlohy zachytit podobu (realistickou nebo stylizovanou; dle libosti ...) např. středověkou, ale výrobek bude současný. V opise navíc tvůrci odkazují na obraz (nějaké vyobrazení - BILDT) té madony/světice. ...
Sv.Václav a Staroboleslavská madona
sv. Václav a PM Staroboleslavská, tentokráte 17. stol. Líc: sv. Václav, ve zbroji, s praporcem, štítem a korunou na hlavě. Po obou bocích andělé. Opis: S.VV.IA: BOH. Rub: PM Staroboleslavská (Palladium země české). Opis: BOLES.LAVES.BILDT. (Panna Marie – NEMÁ korunu)! Korunku dostala až ve Vídni od císařovny Marie Anny, dceři španělského krále Filipa III. a manželky Ferdinanda III., která nechala reliéf ozdobit materiály dovezenými ze španělských držav v Indii. Perlami, korunkou a trůnkem z ebenu, zlata, perel a velkých smaragdů. Po té, co odtáhla švédská vojska v roce 1640, zůstávalo Palladium stále ve Vídni. Tedy jakékoliv vyobrazení Palladia s korunkou pochází až po roce 1640. Teprve až 19. srpna 1646 byl vypraven velkolepý průvod z Prahy v čele s Palladiem, který se vydal zpět do Staré Boleslavi.
Artifact category
Identified category: | |
---|---|
User feedback: | St. Wenceslas (1 názor) cobra: St. Wenceslas |
Log in and help identify this find.
Photo
Circumstances of the finding
Location: | Středočeský kraj |
---|---|
State of soil: | Dry |
Depth of the finding: | 15 cm |
Used detector: | Nokta Impact |
Post
Schválně jsem si prošel všechny svátostky se Sv. Václavem i s Palladiem, a tato bude z těch co tu jsou doposud vložené, určitě nejstarší a nejspíš budeš mít pravdu. Škoda, že neznáme její původ. Kdyby měla být vyrobená skutečně před r. 1640, tak bych se přikláněl spíše k české provenienci. Ale to jen planě teoretizuju. Otázkou je taky to, jestli mohli mít při její tvorbě autoři jako předlohu skutečné Palladium, nebo jiné vyobrazení nebo tvořili tak říkajíc "po paměti".
Super stav
Tady je např. jeden velmi hezký dobový obrázek (v obrazové příloze mezi stranami 112 a 113) údajně z r. 1613 převzatý z Knížky Kašpara Arsenia z Radbuzy "O blahoslavené P. Marii".
Viz - https://docplayer.cz/111286929-Vaclav-rynes-paladium-zeme-ceske-kapitola-2-ceskych-dejin-nabozenskych.html
To cobasico: Já netvrdím že je konkrétně tento exemplář přímo z roku 1640 nebo dříve, to se přirozeně týká především předloh, tedy uměleckého zvtvárnění v sochařství a malířství. Samozřejmě madaile je vyrobena podle předlohy, nicméně tvar a způsob výroby odpovídá 17.století (obecně). Kdy přesně byla vyrobena neřekne nikdo pokud neexistují záznamy kdy, kde a kdo....
Každopádně je to nádherný kousek. Jedna z nejkrásnějších, z počátků mariánských kultů a poutí, co jsem viděl.
Já měl spíše na mysli předlohy tištěné, např. jako obrázek, na který odkazuji výše. Jestliže takovéto předlohy existovaly již v průběhu 17. století, tak samozřejmě nebylo asi potřeba mít pro tvorbu a výrobu takové svátostky, k dispozici přímo originální Palladium. Takový obrázek musel být zcela dostačující! Ale je to velice zajímavá věc (tedy pokud by ta svátostka byla z nějaké řemeslnické dílny z Čech), která by případně dokládala tehdejší řemeslnou zručnost a úroveň řemeslníků u nás v Čechách.
Není přímo tato zmíněna v Přibilovy v soupisu? ...
To cobasico: Ano je pod číslem 219, ale bohužel má chybný opis, on tam má Opis: S.VVA.TA: BOH. což není ani na uvedeném exempláři ve sbírce kterou popisuje. Ta moje, a i ta na obrázku kterou popisuje má opis: S.VV.IA: BOH.
A datuje jí? A nepíše nějaké podrobnosti?
To cobasico - ne jen popis.