Text otočený není, je zapsán "kvadrátním písmem - horní řádek a pod ním, ty malé znaky je stejný text tzv. vokalizovaný. Pramen Wikipedie.
Zajímavý nález.
Našel jsem kdysi na půdě v domě u židovského hřbitova kde jsem dříve bydlel tuto desku + ještě polovinu jiné (ta se však ztratila)s hebrejským textem.Zajimalo mě co na ní je a proto jsem se obrátil na Židovské muzeum v Praze.
Po nějakém čase se ozvaly a byly velice vstřícný.
Nápis ochotně přeložily.
Deska má rozměr 26,5x38,5cm a je z několikavrstvé lepenky.
No a nevím zda není teď text otočený.
Jedná se o hebrejskou modlitbu "Ha-cur tamim po'olo" ( "On je skála.
Jeho dílo je dokonalé"), pronášenou obvykle v aškenázských židovských
komunitách před pohřbem nad rakví v obřadní síni. Stejnou verzi této
modlitby jsem našla např. v knize "Modlitby a rituelní zvyklosti žid.
Pohřebního Bratrstva v Praze." (Praha, 1936). Tato modlitba byla sepsána
v 2. - 6. stol. n.l. a truchlící v ní vyjadřuje podřízení se Boží vůli.
Je v ní citováno několik biblických veršů, které uvádím v závorkách.
V mém volném překladu do češtiny modlitba zní takto:
"On je skála, jeho dílo je dokonalé, na všech jeho cestách je právo, Bůh
je věrný a bez podlosti, je spravedlivý a přímý (Dt 32:4). On je skála,
všechno jeho dílo je dokonalé, kdo mu může říci: Co jsi to učinil? On
vládne dole i nahoře. Usmrcuje i oživuje, do podsvětí přivádí a vyvádí
též odtud (1 S 2:6). On je skála, všechny jeho činy jsou dokonalé, kdo
mu může říci: Co to děláš? On říká a koná, nezasloužené milosrdenství
nám prokazuje. A za zásluhu toho, kdo byl svázán jako ovce (Izák),
vyslyš (nás) a konej. On je spravedlivý na všech svých cestách, On je
dokonalá skála. On je shovívavý a plný milosrdenství. Slituj se, prosím,
a ušetři, prosím, otce a syny, neboť ty, Pane, jsi odpuštění a milost.
Spravedlivý jsi Hospodine v usrmrcování a oživování, neboť v Tvé ruce
uchováváš všechny duše. Nedopusť, aby naše památka byla vymazána. Nechť
jsou, prosím, tvé oči nad námi milostivě otevřeny, neboť ty jsi Pane
odpuštění a milost. Člověk, ať už žije jeden rok nebo tisíc let, jaký z
toho má užitek? Bude, jako by nikdy nebyl. Požehnán budiž pravdivý
soudce, usmrcující a oživující. Budiž požehnán, neboť jeho rozsudek je
pravdivý. On všechno zří svým okem a odplatí člověku podle jeho účtu a
soudu. Všichni musí vzdát jeho jménu díky. Víme, Hospodine, že tvůj soud
je spravedlivý, jsi spravedlivý ve svých slovech a čistý ve svých
soudech a není stížností na způsob tvého soudu. Ty jsi, Hospodine,
spravedlivý, přímý ve svých soudech (Ž 119:137). Pravdivý soudce, soudíš
ve spravedlnosti a pravdě. Požehnán budiž pravdivý soudce, neboť všechny
jeho rozsudky jsou spravedlivé a pravdivé. Duše všeho živého je ve tvé
ruce, spravedlnost naplňuje tvou pravici a tvou moc. Slituj se nad
zbytkem stáda tvé ruky a řekni andělovi (smrti): Zadrž svou ruku! Veliký
v úradku a mocný ve skutcích, tvé oči jsou otevřené na všechny cesty
synů lidských, abys každému odplatil podle jeho cest a podle ovoce jeho
skutků (Jr 32:19). Aby hlásali, že Hospodin je přímý, skála má, a
podlosti v něm není! (Ž 92:16) Hospodin dal, Hospodin vzal; jméno
Hospodinovo budiž požehnáno (Jb 1:21). A on se slitovával, zprošťoval je
nepravostí, nevydal je zkáze, často odvrátil svůj hněv a nedal zcela
procitnout svému rozhořčení (Ž 78:38)."
Jsem ráda, že jsem Vám mohla pomoci objasnit význam nápisu. Kdybyste měl
ještě další otázky, klidně se na mne opět obraťte.
Artifact category
Identified category: | |
---|---|
User feedback: |
Information and advertising boards (1 názor)
Singer: Information and advertising boards, Admin's vote (?) |
Log in and help identify this find.
Photo
Circumstances of the finding
Location: | Vysočina |
---|---|
State of soil: | Dry |