Hergot, to je počtěníčko!!! Palce máš jasnej
Tak přesně tyhle tunely, co jsou nafocený (viz foto " Výroba trupů") jsme našli taky. Za dva týdny jedem kopnout právě jednu takovouhle chodbičku, tak snad se dostaneme opět hlouběji a dále
Asi se přijedu za váma podívat
Podzemní továrna Diana
Na Moravě se také montovaly Messerschmitty.
Zdravím příznivce naší historie a především válečných let 2.svět.války.Něco o podzemní továrně Diana.Proč právě název Diana?Dneskas odstupem času těžko říci,v dávné minulosti byla Diana-bohyně měsíce,dcera Diova,nebo bohyně lovu.Už od roku 1943 byl cíleně ničen německý letecký průmysl.Byla zničena Messerschmittova továrna v Augsburgu kde se vyráběli proslulé stroje,stíhačky Messerschmitt Bf 109.Proto německá říše hledala náhradní,bezpečné provozovny pro výrobu těchto strojů.Los padl i na lokalitu,kde se v té době už několik let budovala nová železniční trať mezi Brnem a Havlíčkovým Brodem.V té době byly na jedněm z úseků dobudovány tři železniční tunely.Právě do těchto tunelů byla přemístěna výroba Me 109.V každém tunelu se prováděla jiná pracovní činnost.Tunely byly rozděleny na A,B,C.V tunelu A,neboli 1,či Werk 1 se vyráběly trupy letadel, tunel B neboli 2,či Werk 2 měl sloužit k výrobě hydrauliky a dalších jemných součástek.A nakonec v tunelu C,neboli 3,či Werk3 se vyráběla křídla.Byly zde také solné lázně k namáčení duralového plechu a nýtů pro jejich zpracování.Tunely byly rozděleny na dvě podlaží a z obou stran zazděny,kromě vrat kterými se dopravoval materiál.Součástí tunelů byla i úzkokolejná drážka o rozchodu 760mm,která sloužila k dopravě materiálu a odvozu již hotových dílů letadel.Na podzim v roce 1944 se zde vyrábělo 8-10 kompletních letadel,potom výroba klesala,když se začaly projevovat zásobovací potíže.Konec továrny Diana nastal v březnu 1945 kdy zde byly vyrobeny poslední letouny.Na budování továrny Diana a na následné válečné výrobě se podíleli totálně nasazení muži i ženy mnoha národností a ne všichni měly to štěstí vrátit se do své vlasti.Za celou druhou světovou válku bylo vyrobeno118 000 letadel,další tisíce získali Němci v obsazených zemích.116 000 strojů bylo během války zničeno.
Kommentare
Pěkné snímky a článeček.
Hmm - doost dobrý
Pěkný článek jen malá technická otázka: je správné označení Me 109 ? Nemělo tam být Bf 109 ?
to loner:Avia S-99 – Jedná se o letouny smontované v Československu po skončení 2.světové války z nalezených komponent. Jednalo se o dva letouny Bf 109 G-12 a cca 2 desítky strojů verzí G-10 a K-4. K pohonu byl využit motor DB 605. Původní označení bylo Avia C-10, jenž se později změnilo na Avia S-99.
Avia S-199 – Po vyhoření skladiště motorů DB 605, bylo nutno přestavět Avii S-99 pro použití motoru Jumo 211, který byl původně používán u letounů He 111. Hlavní nevýhodou byl vysoký kroutící moment. Bylo vyrobeno 511 kusů Avia S-199 (25 kusů bylo předáno Izraelskému vojenskému letectvu) a několik cvičných dvojmístných CS-199.
zdroj: wikipedie
Pěkný článek.
Mas palec znam to tam, neni to nahodou Řikonin jezdily jsme tam na potlachy jako trempove do udoli smrti a takovych tunelu tam bylo spousty\ i s mohylou. Kolikrat jsme spali na hrobech padlych zajatcu ale nevim to naprosto jiste uz je to 40 let
Bf je správné označení a vyráběl se už v letech 1935... Později byl nahrazen Focke-Wulf Fw 190kou a pak teprve přišly na konci roku 44 první letky vybavené ME - 262. Ikdyž se 262 vyráběly od roku 41, díky problémům s chodem motorů byly stále v provozu osvědčené Bf 109ky a i FW190ky. Někde se ale označují 109ky i jako ME 109 a bere se to také jako správné označení...
pasnau-zcela vyčerpávající, Dj-Bf109 nebyl nahrazen Fw190, oba se vyráběly paralelně a každý měl svoje + a -...řekl bych, že nejrozšířenější verze Bf109 byly G-Gustav a E-Emil... Že se Bf109 vyráběly v létech 1935-ano jako tzv kurýrní letadla-šlo o vývoj a tzv Versailská dohoda neumožňovala Německu zbrojit.Asi tak.A 262 se seriově nevyráběly od roku 1941 ani náhodou.
Joo úplně jsem zapoměl pochválit Durana a dát mu paleček....
Me 262 - 18.4.1941 první let s pístovým motorem Jumo 210
18.7.1942 první let s proudovým motorem
Do služby byl zařazen 30.6.1943. Proudový motor BMW 003 byl vyměnen za JUMO 004
pasnau-jojo a drtivá většina byla osazena motory JUMO...
Pěkný článek
Pěkný článnek o továrně, i o technice. Palec nahoru a díky, jen tak dál
mě se to líbí.
Super článek.
Zajímavý moc
Krásně jsem si početl i komentáře. Někteří lovci mě příjemně překvapují. No a "FÓN" Duran má za to palec.
Krásné poctěni, máme pár metrů od tunelů chatu.
Beitrag hinzufügen
Um einen Beitrag hinzuzufügen, müssen Sie sich anmelden. Wenn Sie noch kein Konto auf dieser Webseite haben, registrieren Sie sich.