zajímavé bádání .... ale ne do katalogu... tohle je do KLUBU
Příbehy předmětů - Příběh první Třetí neděle adventní roku 1944
Ahoj kamarádi, každá věc kterou vytáhnete ze země má svůj příběh. Já osobně kopu letadla, tento příběh na pokračování je věnován posádce a letadlu B24 Liberátor, který byl sestřelen 17.12.1944 v bývalých Sudech u obce Kozlov (OL).
Třetí neděle adventní roku 1944 připadla na 17.prosince. V liturgickém žargonu nazývána taktéž Gaudete - radostná.
Osud v kulisách válečné doby měl ale jiné mínění.
Den předtím došlo k zahájení několikrát odkládané protiofenzívy v Ardenách pod stylovým názvem Herbstnebel (Podzimní mlha).
Nízká mrznoucí mlha byla toho dne i nad oblastí Hané, nad kterou se v době poledne objevily svazy amerických bombardérů 15 AF směřujících z Itálie do Východního Pruska s cílem bombardovat rafinerie Blechhammer jih, sever a Odertal.
Těsně před polednem došlo k osudovému setkání s dvěma Jagdgeschwader ,,Wilde Sau" JG 300 německé Luftwaffe, primárně určené k obraně Říše startujících z letišt v okolí Berlína.
Půlhodinová urputná bitva s epicentrem v trojůhelníku Přerov-Olomouc-Prostějov vešla do historie.
Krvavá řež nad zasněženou Hanou je bezesporu největší leteckou bitvou nad našim územím. V poměrně malém koridoru se zřítilo 8 bombardérů B24 Liberátor, 2 stíhačky P38 Lighting, zahynulo 46 amerických letců.
Opožděný doprovod následně severovýchodněji od Olomouce zdecimoval JG 300. Bylo sestřeleno přes 30 stíhacích letounů FW 190 a Bf 109, 16 pilotů Luftwaffe zahynulo.
Tolik stručný úvod, náš příběh předmětů začíná v brzkých ranních hodinách na základně Torretta v Jižní Itálii.
Posádka bombardéru B-24J Liberator 44-41158 s označením 77,
767.Bomber Squadron, 461.Bomber Group,15.AF, ve složení velitel stroje 2/Lt. Max M. Hailey ,co-pilot 2/Lt. James G. Hendrix navigátor 2/Lt. Harbord P. Sugg Jr. ,bombometčík 2/Lt. Ivyl L.Killian ,mechanik Sgt. Julius G. Fajkus, radista T/Sgt. Lawrence F. Dixon Jr. , střelci S/Sgt Jacob Hermann III, Sgt. Harry D. Spencer, Sgt. Albert T. Arrotta, Sgt. Palmer D. Arrowood roluje krátce po 8 hodině ranní na start své 21 mise.
V tu samou dobu vychází ze své hájovny u obce Kozlov ( Kozlau) v jižních Sudetech polesný na svou pravidelnou nedělní pochůzku. Když se loučí na zápraží s manželkou a dětmi, slibuje, že konečně donese vánoční stromeček, do Štědrého dne zbývá už jen týden.
Velitel stroje 77 Max Hailey nacvičeným pohybem posouvá všechny čtyři plynové páky do horní úvrati ..stroj se odlepuje od plochy letiště...polesný v Kozlově dal na sáńky poslední pytel se senem..
,, Ich werde bis zum Mittagessen zu Hause sein“..,,Do oběda budu doma“…
Hlášení Sgt. A.Hermansena Jr.: ,,Byl jsem na pozici levého bočního střelce ve vedoucím stroji jednotky, která byla napadnuta německými stíhači. Letoun letící na třetí pozici pilototoval, jak jsem se později dozvěděl Lt.Hailey a byl těžce požkozen palbou Fw-190, nebo´t se po útocích okamžitě vzńal a řítil se zkrze mraky k zemi. Žádné padáky z tohoto stroje, než zmizel v mracích jsem nespatřil…“
,, Verdammt“..,, zatraceně co se to tam v udolí děje“, mumlal si pod fousy hajný, až do výšky 700m nad mořem doléhal hluk střelby palubních zbraní…to že američané už od července létají na sever vědel už dávno, válka už vstoupila i do těchto bohem zapomenutých kopců…v červenci jeden americký stíhač sundal dvě Bf 109, kousek od Kozlova u Milovan se zřítil americký bobardér…k domovním dveřím hájenky mu zbývalo jen pár set metrů, když v následujícím okamžiku zaslechl pronikavý hvizdavý zvuk..proboha bomby …podvědomě sebou praštil do sněhu…v rychlém sledu stačil ještě zaznamenat siuetu hořícího bombárdéru nad sebou…mohutné exploze, praskající stromy a hlína a pak náhlé ticho…z dálky se ozval tlumený poslední výbuch..po čtyřech, klopýtaje utíkal k domu…až ted si uvědomil že tam není…pláč dětí a ženy ho uvedl zpět do reality..žije a jeho nejmilejší taky…
Co se dělo s letounem Lt.Haileyho lze jen spekulovat, na padácích se zachránili pouze čtyři letci, oba boční ,zadní střelec a radista. Z letounu, který ještě stačil odhodit pumy které rozmetali hájenku, odpadlo levé křídlo a zbytek stroje se zřítil do hustého lesního masívu u obce Kozlov. Ve svých troskách pohřbil i zbyvajících šest letců.
Poválečný odsun německých obyvatel a začlenění oblasti do VVP Libavá na dlouhé roky znemožnil přístup do místa dopadu.
Posléze tak, jako všude byla lokalita prohledána a prokopána, byli zde nalezeny mimo jiné i insignie-pilotní odznak Lt.Haileyho tkz. Křídla.
Poprvé jsem lokalitu navštívil v r. 2016, postupně Vám představím průřez mými nálezy i s patřičným příběhem předmětů. Jsou to vesměs drobnosti, ale zajímavé.
Tentoktrát to bude torzo kapesního nože Army Air Corps Camillus a drobné zbytky výbavy posádky. Uvedené věci jsem vykopal v r.2016. V té době byl na místě ještě hustý les, dnes je tam po vichrech a kůrovcové kalamitě holá planina. Pokračování příště..
Popisky obrázků:
1. B 24 Liberator ..i když je to No 77, nejedná se o letadlo Haileyho, 77 byly dvě, tahle byla odepsána vzhledově ovšem byly stejné ( zdroj 461 BG)
2.Nůž Camiluss nalezeno 2016
3. Nůž Camiluss dobový prospekt i s příběhy :-)
4. Nůž Camiluss Air Corp Army original
5. Původní Fabrika Camiluss NY, po krachu je značka dále na trhu..
6. Zip letecké bundy B15 Comair original
7. Zip nález Kozlov 2018
8. Pravítko navigátora pro výpočet rozložení zatížení nález 2016
9.Pravítko navigátora nález 2016 +2018
10.Pravítko navigátora original
11.Kousek kukly, či rukavice
Kategorie des Artefaktes
Identifizierte Kategorie: | |
---|---|
Ansichten der Benutzer: | Luftfahrttechnische Ausrüstung und deren Teile (1 Meinung) kein: Luftfahrttechnische Ausrüstung und deren Teile |
Melden Sie sich an und helfen Sie, diesen Fund zu bestimmen.
Fotografie
Fundumstände
Lokalität: | Olomoucký kraj |
---|---|
Bodenzustand: | Feucht |
Fundtiefe: | 25 cm |
Verwendeter Detektor: | . |
Kommentare
Very najz bjůtifl.
Zajímavý čtení, těším se na další.
Pokud bude.:-)
Moc pěkný
Ahoj, taky jsem měl pořádný kus
www.lovecpokladu.cz/artefakty/nalez/kus-kridla-heinkel-111-p-223749/
na odkaze od Heringa, tímto ještě jednou děkuji, jsem se moc nedozvěděl. Ale to je jen mea culpa jelikož jsem měl jen 2ks fotek. Bylo mi řečeno že pokud není nabarvené jedná se o náhradní díl.
Tak se optám asi ještě jednou 1939 - 1944 bylo celkem vyrobeno 5 656 Heinkelů He 111, z toho je cca 700 ks He 111 P.
Původně jsem tam měl jen první dvě fotky, tak jsem jich pár přidal, škoda že pod umělým světlem ze sklepa. verze P, která měla nové motory Daimler-Benz DB 601, zcela nový typ zasklené aerodynamické kabiny místo původní odstupňované. Díky těmto úpravám dosahoval stroj ve výšce 5 000 m rychlost 475 km/h a jeho cestovní rychlost vzrostla na 370 km/h. Brzy se však ukázalo, že s dodávkami výkonných motorů Daimler-Benz budou problémy a proto se začalo opět pracovat s motory Junkers Jumo 211.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Heinkel_He_111
Hmm,tak nevím.Na hájovně v Kozlově v te době bydlel můj děda.Krátery z odhozených us pum jsou tam v lese dodnes vč. jedné nevybuchlé...
Beitrag hinzufügen
Um einen Beitrag hinzuzufügen, müssen Sie sich anmelden. Wenn Sie noch kein Konto auf dieser Webseite haben, registrieren Sie sich.