Dej k tomu nějaký pozadí.
Můžu akorát spekulovat z toho, co vidim.
Design mi příjde orientální. Stáří si netroufnu tipovat. Vypadá to, jako když někdo experimentoval. Vzal hotovou sošku, tu zalil do dalšího kovu, pak to zkoušel vyříznout, a vykašlal se na to.
Krásný kousek
Ahoj všichni �....nevěděl by někdo něco o tomhle kousku ? Děkuju za vaše názory a pomoc. Jinak přeji všem ať se daří...
Kategorie des Artefaktes
Identifizierte Kategorie: | |
---|---|
Ansichten der Benutzer: | Neues Zeitalter (1 Meinung) WAKK: Neues Zeitalter |
Melden Sie sich an und helfen Sie, diesen Fund zu bestimmen.
Fotografie
Fundumstände
Lokalität: | Královéhradecký kraj |
---|---|
Bodenzustand: | Feucht |
Fundtiefe: | 25 cm |
Verwendeter Detektor: | Vanquish 540 |
Kommentare
.. pozadí jako další info.
Vypadá to zajímavě. Určitě to není celé a spíš je to asi něco staršího, nejspíš odlitek. Možná středověk, ale možná ještě mnohem starší. Napadl mě nějaký domácí oltář nebo nějaká nádoba nebo nějaká součást větší plastiky z nějaké kostelní kaple, atp. Co já vím. ...
Mně to přijde a asi to i je nepovedeny odlitek . Někdo udělal formu ale bohužel se kov dostal i do spár spojů formy čímž se udělala ta plocha kolem postavy ( kdo někdy odléval cínové vojačky do formy chápe co myslím). Zřejmě mu bylo lito to vyhodit a tak se snažil ten nálitek odříznout ale z nějakého důvodu to nedokončil. Možná z důvodu že zadek sošky se nepovedl skoro vůbec - forma asi nedoléhala nebo se pří odlévaní poškodila muže to byt staršího data ale taky novějšího vzpomeňme na knoflíky jak dlouho se odlévaly , nepočítám domácí kutily kteří odlévají do forem dodnes. 7 cm výška muže byt i do domácího betlému do kostelní kaple by to bylo asi trochu větší
přátelé, todle je pár let starý, je to přelitá jednodílná forma - měla to být figurka, dotyčnej lijec vzal originál andělíčka, kerýho zamáčkl ho hubou do -např. sádry- a pak přelil a neočistil a vyhodil
- ty rýhy dokola značí pozdější snahu mistra oddělit přebytečný materiál
- je to - i podle toho podstavce - klasika figurek doby nedávné
Nesmysl, je to velestarý. ... Andělíček je Luke! ...
Přelitá jednostranná forma to neni, protože vzadu má nohy.
Podstavec měly figurky i ve starověku.
To s otevřenou dvoustrannou formou zní jako reálná možnost, jenom mam spíš zkušenost že ta forma bývá rozdělená v půlce sošky, ne až vzadu. Takže se mi to spíš nezdá, ale možný to je.
Třeba součást nějakýho reliéfu. ...
cobe, já idu rovnou do pekla
- áno, ty nohy - to ale nejsou nohy, to je pouze pahorkatina na odlitku - se podívej, v jaké poloze jsou zepředu - proti okraji podstavce a kde jsou ty jakože nohy zezadu - nějako to nevychází
- navíc - kdo by dělal dvojdílnou formu kdesi mimo osu - úplně na konci?? - odpovím si sám - nikdo
- kdyby byla forma dvojdílná, byl by někde teda nálitek po vlévání - nevidno ani ten
No já bych řekl že to není jednolitá forma ale klasická dvoudílná , akorát že pořádně nedolehla k sobě proto jdou vidět kousky noh (možná i trochu posunuté z důvodu že forma neseděla přesně k sobě).
Kdo nezná : https://animuj.cz/jak-na-vicedilnou-formu-ctete-navod/
Protože neseděly díly k sobě proto došlo k tomu rozletí do stran a špatného odletí zadní strany (třeba forma praskla pří odlévaní nebo jen povolil spoj co ji měl držet při sobě atd..) Třeba to odléval zespodu od noh a tam to už upravil zbroušením . Na druhou stranu pokud nedělal zadek kvůli připevnění k něčemu nedělal by asi ani podstavec.?! No mně to z druhé strany připomíná nohy akrotat že se mu pohnula forma a proto nesedí , jsou posunuté směrem dolu proto tam není ani pořádný podstavec (teda tak to vidím já ).
Moc hezké.Gratuluji
přátelé, argumentů mám plnou kapsu aj batožinku, jen směle do debaty!!!!!
- je to jasnej novodobej andílek, kadeře i ta hadra kolem beder a přes rameno - bederní rouška svatá - je toho důkazem
- kdepak, ide o jednodíl - a to už jen z toho důvodu, že to chtěl lijec obřezat a doladit - čiže zachránit - takže šlo o lití zhora do otevřené jednodílné formy naležato
- kdyby šlo o formu půlenou ze dvou dílů, byla by při normálním průběhu lití výsledná figurka krásná, pouze drobné nálitky by zůstaly - takže je logické, že kdyby se někdo pokoušel o lití do formy dvojdílné a forma by se mu otevřela, neřešil by to a lil by znova - a tu, jak pravím, se mistr snažil tu figurku opracovat, což jasně mluví za úmysl lití -jak jsem pravil výše- do jedné půlky formy s tím, že výsledkem bude nedokonalá figurka bez zadní části
lukegos : a nemůže to byt tak že se mu přece jen druha část formy pohnula (nebo úplně praskla) a tak se snažil zachránit aspoň to co zbylo když už to odlil (já bych to třeba zkusil) a protože seto pohnulo (nebo prasklo) nejsou nalítly protože seto rozteklo. A nebo se forma pokazila snažil se z toho udělat polotovar ale nakonec to zahodil a jak píšeš odlil novou. A nebo jak píšeš při normálním průběhu jenže on ten průběh nemusel vyjít a nebo druha půlka formy praskla a proto se i posunula a tak novou odlet nemohl a tak se snažil zachránit co se dalo. Kdyby to lil do jednodílné formy a měl zkušeností tak by nenalil zbytečně tolik aby nemusel odřezávat hrubou vrstvu. taky podstavec když se koukneš vypadá jako posunuty a pří odlévaní shora by se u podstavce zezadu neudělal kousek plochy ale bylo by to rovnější. Moc mi neštymuje že by ty nálitky zrovna v úrovni noh byla náhoda.
Jak je to staré debatovat nebudu (pro mně něco novějšího ).
PS : chtěl bych požádat nálezce jestli by nešlo udělat ještě fotka podstavce ze spodu jestli to neopracoval mohla nebo nemusela by tam byt vidět spoj formy.
ještě k těm nohám
- kdyby se to lilo do dvojdílné formy a jedna půlka by povolila a kdyby se jen nadzvedla a materiál by protekl bokem, bylo by vidět na krajích shora stopy po zajištění půlek - buď tedy po dírách, nebo kolících, nebo dokola po drážce - pokud by tedy půlky formy jen povolily a zůstaly neporušené
- takže po tomto zjištění to nemohou býti odlité nohy, bo ta druhá - zadní půlka tam prostě nebyla - a kdyby byla, vidíme stopy po zajištění půlek
- tu jde i o materiál - podle všeho je to bronz - a to už je jinej level lití, to už lijec teoreticky mohl míti nějaké zkušenosti, kdyby to byl cín, olovo, slitina obou, tak to hovoří za amatéra
- takže bych i připustil, že je možné, že to byly dvě půlky, ale ta jedna se při lití úplně oddělila, protože když beru v potaz ten bronz, tak to by teoreticky málokdo dělal nějakej serepere odlitek do jedné půlky formy, ale jak sem pravil - pokud liju bronz, čekám i uspokojivý výsledek, takže kdybych chtěl figurku jako z alabastru, nebudu se drbat s tím nepovedencem rozteklým a i kdyby mi jedna půlka praskla, nebudu se snažit pižlat a brousit jakejsi nepodarok k ničemu, vezmu mustr figurku, s kterou jsem dělal původní formu a udělám formu znova
- resumé
- tohle je odlitek do jedné půlky - podle toho, co jde vidět
- ale je možné, že se lilo do dvou půlek, ale jedna půlka při lití praskla, čiže se úplně z odlitku oddělila, takže výsledek odlitku je stále - lití do jedné půlky formy
Přesně tak jsem to nějak myslel a proto by možná pomohla fotka ze spodu podstavce popřípadě z boku figurky , možná by tam mohl byt naznak nějakého spoje dvou forem.
Za mně je to zatím ta varianta jak píšeš na konci : - ale je možné, že se lilo do dvou půlek, ale jedna půlka při lití praskla, čiže se úplně z odlitku oddělila, takže výsledek odlitku je stále - lití do jedné půlky formy Pokud dodá ještě fotky z boku a ze spodu šlo by možná upřesnit
Děkuju za vaše názory ...přidávám 2 fotky ...snad ztoho něco bude vidět ...
Tak takhle to vypadá fakt jak nalité do jedné formy (minimálně z boku by podle mně byla forma dělena víc uprostřed postavičky kdyby byla dvoudílná). Lukegos asi vyhrál ač nerad to přiznávám měl opět pravdu
Beitrag hinzufügen
Um einen Beitrag hinzuzufügen, müssen Sie sich anmelden. Wenn Sie noch kein Konto auf dieser Webseite haben, registrieren Sie sich.