TODLE ASI nepřečtu
ASO Obchod
Obchodní aktivity Josefa Andera začaly roku 1889, kdy si otevřel poutní krámek na Svatém Kopečku u Olomouce, kde prodával zboží, jako byly obrázky svatých, svíčky, vyšívané zboží, krajky apod. Roku 1906 už byl majitelem obchodu s galanterním zbožím, hračkami a poutním zbožím přímo v Olomouci. Postupně se do podnikání zapojovali i synové, což vedlo k přejmenování firmy v červnu 1913 na “J. J. Ander a syn“ a k její postupné přeměně na veřejnou obchodní společnost a posléze komanditní společnost.1
Ve 20. letech podnik vzkvétal, rozšířil se sortiment prodávaného zboží a majitelé si mohli dovolit zakládat pobočky i v jiných městech v republice.2
Všeobecně známý název „ASO, Ander a syn“ firma zvolila v roce 1932. Přes řadu změn ve vedení se podnik i nadále rozrůstal, nabízel ve svých prodejnách velký sortiment veškerého zboží denní potřeby a zřizoval své filiálky v dalších městech.3 Po smrti zakladatele firma expandovala i do zahraničí. Založila sesterskou firmu TASSO ve Vídni a od roku 1939 prodávala firma také v Limě (Peru).
S rozrůstáním celostátní obchodní sítě se objevily rafinovanější metody prodeje. Novinkou byl prodej založený na tzv. systému jednotných cen, který se k nám rozšířil z Ameriky. Obchodem s jednotnými cenami bylo právě ASO. Většina nabízeného zboží, kromě konfekce a luxusního zboží, zde stála buď 1 Kč, 2 Kč, 5 Kč, 10 Kč apod. Obchod s jednotnými cenami počítal s psychologií kupujícího, že koupí více výrobků za nízké ceny než jeden výrobek za větší sumu. Významným znakem tohoto obchodu bylo a je potlačení zájmu zákazníka o kvalitu zboží na úkor lákavé ceny. Pod dojmem, že nakoupil „výhodně“ lacino, odcházel spokojený se zbytečnou věcí. Od této obchodní strategie si firma slibovala tučné zisky. Dle finančních záznamů se jí tento záměr podařil, firma zaplatila za rok 1931 výdělkovou daň 3 407 Kčs 75 hal, což svědčí o velmi slušných příjmech obchodního domu.6
Firma ASO uměla také prostřednictvím reklamy velmi obratně zapůsobit na nakupující. Často používala reklamní hesla typu Sloužíme spotřebitelům, čímž vzbuzovala dojem zájmu o blahobyt zákazníků. V reklamách otištěných na stránkách tisku převládaly reklamní slogany Jednotné tempo - jednotné ceny. Největší reklamní kampaň vedla firma před Vánoci. Nejen že stoupla frekvence inzercí v novinách, ale vzrostla také nabídka sortimentu v odděleních obchodního domu. Ve třicátých letech konala firma módní přehlídky ve výkladních skříních svého obchodního domu. Probíhaly jednou týdně mezi 17.00 - 18.30 hod.7
Výběr širokého sortimentu zboží se stal magnetem pro méně zámožné i náročnější zákazníky z celého Ostravska a Karvinska. Díky tzv. systému jednotných cen se vypořádal poměrně snadno s konkurencí ve městě. Místní obchody se stejným typem prodeje, jako byly ARA, Jepa a Teta, nemohly nabídnout tak bohatý sortiment zboží jako ASO.
Ve třicátých letech se obchodní aktivity firmy ASO a ostatních obchodních domů s obdobnou metodou prodeje staly trnem v oku několika obchodním organizacím. Obchodní společenstva a instituce zahájily rozsáhlou kampaň proti obchodům tohoto typu. Boj probíhal i na stránkách tisku, kde Svaz obchodních domů v Československé republice (ASO, Teta apod.) a opoziční strana Obchodní grémia v Olomouci, Moravské Ostravě, Prostějově a Přerově spolu s odbočkou Československé obchodní jednoty Moravská.Firma ASO fungovala do roku 1948, kdy byl veškerý její majetek znárodněn.(převzato od Eva Chvalová
absolventka FF OU oboru Historické vědy)
Kategorie des Artefaktes
Identifizierte Kategorie: | |
---|---|
Ansichten der Benutzer: | Werbemünzen (1 Meinung) sansaj: Werbemünzen |
Melden Sie sich an und helfen Sie, diesen Fund zu bestimmen.
Fotografie
Fundumstände
Lokalität: | Jihomoravský kraj |
---|---|
Bodenzustand: | Feucht |
Fundtiefe: | 15 cm |
Verwendeter Detektor: | Garrett GTI 2500 |
Kommentare
Pěkný,dneska tam je tržnice a vlastní to vietcong
Beitrag hinzufügen
Um einen Beitrag hinzuzufügen, müssen Sie sich anmelden. Wenn Sie noch kein Konto auf dieser Webseite haben, registrieren Sie sich.