Myslím objímka z povozu, ale Smiede zná líp.
Kování náboje kola středověkého vozu
12.9. jsem v jednom starém lese bez detíku narazil na tenhle kus železa. Byl na povrchu mezi kameny. Slušná krusta rzi vypovídala o stáří, čištění bylo na dlouho.
Období určeno středověk:
Kovářsky svařeno, nalezeno na možné středověké obchodní cestě.
Náboje a zděře hlav kolo - kování náboje kola středověkého vozu.
Přikládám sken podobných kování kola středověkého vozu z archeo lokací.
Čištěno octem, zakonzervováno včelím voskem.
Rozměry:
Délka 115 mm
Šířka 82 mm
Výška 24 mm
Tloušťka: 5mm, na druhé straně užší 1mm
Všem děkuji za pomoc s určením.
Kategorie artefaktu
Identifikovaná kategorie: | |
---|---|
Názory uživatelů: |
Kování náboje kola (1 názor)
Kroo: Kování náboje kola, Hlas admina (?) |
Přihlaste se a pomozte určit tento nález.
Fotografie
Okolnosti nálezu
Lokalita: | Středočeský kraj |
---|---|
Stav půdy: | Vlhká |
Hloubka nálezu: | 0 cm |
Použitý detektor: | oči |
Komentáře
Díky, je to možný no. Snad se na to Smiede taky podívá.
Kus z povozu, spojovací obruč.
Díky. Přidávám ještě sken středověkých koncových kování os, nemůže to být ono?
Ano, myslím, že jsou tyto věci identické s tím, co dole prezentuješ.
... novověk...
somira, nebudu se tady obhajovat ale nalezeno na místě v lese kde zřejmě dříve něco bylo, základy kamenů, nejspíš středověk. Místo není nikde registrované, s detíkem tam ovšem nehledám.
Toto bylo na povrchu mezi kameny a podle skenu Nábojů a zděří hlav kola středověkého vozu, je to totožné. Nyní dočišťuji v octu, na fotkách pouze čištěno mosazným kartáčem, krusta byla daleko větší a středověku by odpovídala.
Tudíž stojím za tím, že to je koncové kování osy kola středověkého vozu.
Samozřejmě je to z vozu Ovšem nedá se s určitostí zařadit ani do středověku ani do novověku. Podle místa nálezu to může napovědět ale pořád to bude 50 na 50
Podle mne je to spojovací obroučka na rozvoru a zadní snice.Spojením se dociluje požadovaného rozvoru vozu, tj. vzdálenost přední a zadní nápravy s koly - rozvor je rozdílný pro vůz bedňák a na druhé straně žebřiňák, přičemž osy(nápravy) jsou vlastně univerzální - použitelné pro různé druhy potažních vozů. A právě tady, aby obroučka držela se používá k jejímu zajištění onen svořínek, který celá řada hledačů zařazuje jako zákolník.
Díky, vím že se v kování vozů velice vyznáš ale přesto mám otázku zda to nemůže být to Koncové kování osy středověkého vozu? Na skenech jsou podobné i se stejnými rozměry. Místo nálezu k tomu také přisvědčuje (bývalá středověká tvrz).
Ahoj, to koncové kování(asi myslíš hlavy kola, ne osy) nazýváme kranec a měl by být širší.Pokud by to bylo původně pravidelně kruhové (toto by bylo asi deformované), mohl by to být i tzv. pas- obroučka na hlavě kola u špic.Tento oválný tvar jednoznačně napovídá, že by to mělo být právě na spojování oné rozvory a zadních snic. Ovšem vše je diskutabilní, pokud je to kovářsky svařené, bude to nejméně sto let staré.
Deformace dovnitř je jasná, vypadá to kovářsky svařené, až dočistím přidám finální fotky a napíšu ti. Díky
Středověk > Kování náboje kola.
Přidat příspěvek
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit. Pokud nemáte na tomto webu účet, zaregistrujte se.